Iets posten op social media? Het lijkt kinderspel. Een écht interessant verhaal vertellen waar zowel je volgers als je merk iets aan hebben? Daar zit wat meer strategie achter. Hoe je met een kleine investering munt kan slaan uit de vele kanalen en dit je bedrijf een boost en een positieve return on investment oplevert, leg ik stap voor stap uit in dit artikel. Je komt eveneens te weten wat een goeie branding hiermee te maken heeft. Branding gaat namelijk om veel meer dan gewoon een logo of huisstijl. Het gaat erom dat je erin slaagt om de waarden van je bedrijf op social media om te zetten in een (liefst zo visueel mogelijke) identiteit en content. Een belangrijk motto daarbij is “eerst denken, dan doen”. Ga dus niet overhaast te werk!
In dit artikel
- Wat is branding voor Social Media?
- Het opbouwen van een merk op sociale media
- Een emotionele binding door storytelling
- Voordelen van branding op Social Media en een goede visuele contentstrategie
- Opvallen tussen de overlaad aan berichten op sociale media
- Je merkverhaal vlotter en overtuigender overbrengen met visuele content
- De interactie met visuele content is hoger
- Een snelle tour doorheen het brandingproces
- Wat is je missie
- Merkwaarden
- Concurrentie
- Wie zijn je gewenste volgers?
- Je visuele elementen van je merk voor een sterke Social Media branding
- Wat zijn bestaande visuele kenmerken
- Visual storytelling
- Moodboard maken
- STyleguide maken
- Het implementeren van je visuele contentstrategie
- Visuals
- Templates
- Fotografie
- Contentcreatie volgens het platform
- Tijd om de theorie in de praktijk om te zetten
- Contentkalender maken en je inhoud plannen
- Planningstools
1. Wat is branding voor Social Media?
1.1. Het opbouwen van een merk op sociale media
Om efficiënt te kunnen communiceren met je doelgroep, is het als merk belangrijk om een eigen identiteit op te bouwen. Daarbij moet je je persoonlijkheid durven tonen en je onderscheiden van andere merken. Visuele content is voor social media wat de juf of meester is voor de leerling. Alles gaat zoveel vlotter binnen wanneer het visueel wordt voorgesteld. De hersenen pikken sneller beelden op dan tekst. Een volger zal een betere perceptie van je merk krijgen wanneer je de zaken visueel voorstelt.
Wanneer je die visuals dan ook nog eens op de juiste manier inzet, slaag je erin de juiste klanten aan te trekken, want aan de hand van je visuals krijgen die klanten een duidelijk beeld van wie je onderneming precies is. En wanneer je bovendien origineel overkomt en opvalt tussen alle posts, ben je de concurrentie een stapje voor. Als je daardoor een emotionele binding weet te creëren met je klant, waardoor die voor jou kiest (lees “koopt”, want daar doe je het voor), dan is dit een hele last die van je schouders valt. Wat dat ene prentje op Instagram al dan niet kan teweegbrengen, hé!
1.2. Een emotionele binding door storytelling
Een emotionele band ontwikkelen met je klant doe je via storytelling. Bedoeling is om een merkverhaal te vertellen waarin je volger zich kan verplaatsen. Een goedkope stockfoto of reclamefoto is dan misschien niet het allerbeste idee. Volgers scrollen snel voorbij. Bovendien loop je het risico dat diezelfde foto opduikt bij een ander merk waar jij je helemaal niet mee vereenzelvigt. Als ondernemer wil je door je klanten niet beschouwd worden als dertien in een dozijn, nee, je wil net binnenkomen in het hoofdje, of nog beter, in het hart van je volger. Dit doe je door aan storytelling te doen. Hoe?
- Maak een echte connectie met je klant door gebruik te maken van merkpersoonlijkheid. Dit gaat om méér dan louter een opsomming van producten en diensten die je aanbiedt. Vertel over je merkwaarden. Die vormen het DNA van je merk.
- Ik ben er zeker van dat je een eigen uniek verhaal hebt. Wees dan ook niet bang om dit te vertellen. Denk maar aan de reclames voor Dove: geen geforceerde modellen, maar dames van vlees en bloed, veel herkenbaarder voor de klant.
- Vergeet niet dat je bezig bent op social media. Richt je strategie dus op je doelgroep en niet op je winst. Relevantie en authenticiteit zijn hierbij sleutelelementen.
- Zorg voor een beleving van je merk. Kies niet enkel voor informerende, maar ook voor inspirerende visuals. Een goede strategie voor sociale media is een combinatie van beide.
2. Voordelen van branding op Social Media en een goede visuele contentstrategie
2.1. Opvallen tussen de overload aan berichten op sociale media
Social media worden gekenmerkt door een opbod aan berichten. Het is dus kwestie van opvallen. Een goede visuele strategie zorgt ervoor dat mensen niet over je post heen lezen, maar erbij stilstaan en ook gaan reageren (via likes, comments enz…). Trek de aandacht van je klant via visuals. Het hoeft geen uitleg dat de voetganger op onderstaand plaatje sneller door je brein opgenomen wordt dan de tekst ernaast.
2.2 Je merkverhaal vlotter en overtuigender overbrengen met visuele content
Weet dat je niet veel tijd hebt om je boodschap over te brengen naar je volger. Een gemiddelde persoon behoudt slechts 8 seconden de aandacht. Het komt er dus op aan om in die korte tijdspanne een zo sterk mogelijk beeld te creëren waarmee je je boodschap bijna instant overbrengt zonder dat je volger hiervoor een grote inspanning hoeft te leveren. Doe zelf maar eens de test met onderstaande afbeelding.
2.3. Via visuele content een grotere interactie creëren
Je wil natuurlijk niet enkel opvallen en je boodschap overbrengen. Het liefst hou je er ook nog heel wat likes aan over. Nog niet helemaal overtuigd? Lees dan even dit.
Een samenvatting:
- Visuele content helpt om de aandacht van je doelpubliek te trekken.
- Tot 93% van alle menselijke communicatie is non-verbaal.
- Je posts worden meer bekeken wanneer ze visuals bevatten.
- Visuals die viraal gaan, zorgen voor een waterval aan likes.
- Met visuele content krijg je meer volgers.
- Je volgers begrijpen beter wat je bedoelt wanneer je visuele elementen gebruikt.
- Beelden en kleuren beïnvloeden iemands emoties.
- Volgers ondernemen meer actie wanneer ze een plaatje zien en niet louter tekst.
- Het gebruik van visuals is bevorderlijk voor sociaal engagement.
Waarom nog langer wachten? Let’s get started. Tijd om te beginnen met jouw visuele merkstrategie voor al je sociale media.
3. Een snelle tour doorheen het brandingproces
Vooraleer je echt aan de slag kan met het visuele, moet je even kijken naar je algemene merkstrategie. Ik heb het al gehad over “merkwaarden” en “merkverhaal”. Wil je die visueel vertalen, dan moet je eerst goed weten waar je merk voor staat.
3.1. Wat is je missie
Ga even terug naar de wieg van je onderneming. Je zal wellicht een goede reden gehad hebben om te starten met je bedrijf. Je merkmissie omschrijft duidelijk je doel (wat je wil bereiken/welke oplossing je biedt) en voor wie je onderneemt (welk publiek je wil bedienen). Het uitschrijven van je missie betekent het bepalen van je doel en de reden van bestaan van je onderneming. Denk daarbij aan volgende punten:
- Welke waarde wil mijn merk toevoegen?
- Welke grote impact wil ik met deze hulp aanbieden?
- Kan ik de missie doorvoeren in elk aspect van mijn organisatie?
Bijvoorbeeld: Je hebt een fashion store met kleding voor vrouwen. Een goede merkmissie zou kunnen zijn dat je onderneming ernaar streeft vrouwen zich goed in hun vel te laten voelen met kleding die op hun lijf is geschreven, ongeacht hun model.
3.2. Merkwaarden
Nu je missie omschreven is, moet je je bedrijf merkwaarden geven. Dit is belangrijk omdat je deze waarden gaat overbrengen naar je klanten/personeel enz…, zodat een bepaalde cultuur ontstaat.
Merkwaarden definiëren de identiteit van je merk. Hier maak je echt wel het verschil met je concurrenten. Kies je merkwaarden dus zorgvuldig.
Een voorbeeld: Douwe Egberts en Nespresso verkopen allebei hetzelfde product (koffie) en toch liggen ze qua gevoel en uitstraling mijlenver uit elkaar. Het is net in de merkwaarden dat dit tot uiting komt. Douwe Egberts kan je omschrijven als gezellig, betrouwbaar en klassiek, terwijl Nespresso staat voor stijlvol, intens en duurzaam.
Besteed zeker genoeg aandacht aan je merkwaarden, want ze vormen samen met je missie de basis om heel je visuele content rond te bouwen.
3.3 Concurrentie
Het is niet mis om even te gluren bij de buren. Doe marktonderzoek om te zien hoe je concurrenten branding benaderen. Zo kom je te weten waar je publiek naar op zoek is. Of je kan het anders aanpakken door juist te gaan zoeken naar “gaten in de markt”.
Bijvoorbeeld: Bekijk het Instagram account van Billie eens, merk dat scheermesjes aanbiedt voor vrouwen. Het typische beeld, zoals Gilette Venus, toont ons knappe, slanke vrouwen met gladgeschoren benen. Billie zag net een leegte in de manier van communiceren, nl. een alternatieve en eigenzinnige manier om die vrouw aan te spreken. Hun merkwaarden draaien rond zelfliefde en body-positivity i.p.v. perfectie en schoonheid.
3.4 Wie zijn je gewenste volgers
Grijp terug naar je missie: wie wil je precies aanspreken? Een handige tool is het creëren van je buyer persona, een gedetailleerde omschrijving van je doelgroep op basis van onderzoek naar koopgedrag. Dit kan bestaan uit demografische elementen, maar misschien nog belangrijker zijn de interesses, waarden, activiteiten en koopkracht van je doelpubliek. Wellicht ontdek je dat je meerdere buyer persona’s hebt voor je bedrijf. Het belang van het bepalen van je doelgroep voor je Social Media branding zie je in de voorbeelden hieronder, waar er een fictieve persoon is gekoppeld aan een Instagramfeed.
4. Je visuele elementen van je merk voor een sterke Social Media branding
4.1. Wat zijn bestaande visuele kenmerken
Ben je geen starter, dan beschik je wellicht al over een logo en een huisstijl (anders is het hoog tijd om daarvoor te kijken). Om je herkenbaarheid te stimuleren, ga je verder aan de slag met:
- Een sterk logo
- Huisstijlkleuren: bij sociale media is dit de belangrijkste factor om consistentie te creëren. Kies een kleurenpalet waardoor je doelgroep zich aangesproken voelt.
- Huisstijllettertype: het lettertype van je logo; of een combinatie van lettertypes, wat ook een bepaald gevoel overbrengt.
- Andere grafische elementen zoals patronen, vormen, texturen, types lijnen, icoontjes enz…
4.2. Visual storytelling
Hier heb ik het al over gehad. Dit is veel meer dan het netjes consistent volgen van je huisstijl. Het heeft ook te maken met coherentie. Je moet je volgers blijven verrassen, anders haken ze af. Inspireren en motiveren zijn twee sleutelbegrippen in dit verhaal.
- Inspireren: bied een reden om je te blijven volgen.
- Motiveren: zorg dat je volgers iets doen, zoals stilstaan bij een post, liken, een comment achterlaten of een direct message sturen, integreer een link naar je website.
4.3. Moodboard maken
Een moodboard is de ideale manier om zicht te krijgen op een algemene stijl voor je posts. Je kan bv. op Pinterest foto’s verzamelen die de mood van je merkverhaal uitdrukken. Denk daarbij niet per se aan grafische elementen. Het kunnen ook interieurfoto’s, texturen, modefoto’s, objecten enz… zijn. Dit maakt het makkelijker om straks designkeuzes te maken die passen binnen de branding voor je Social Media kanalen.
4.4. Styleguide maken
Coherentie, ik zei het al, is van extreem belang voor je visuals. Een styleguide, die de “spelregels” bevat die van tel zijn voor je sociale media, is haast een must om deze coherentie samen te vatten, maar ook om je medewerkers te informeren (want je gaat wellicht delegeren) of voor het geval je je branding uitbesteedt.
Een styleguide bevat o.a.:
- Hoe het logo moet gebruikt worden: de do’s-and-don’ts.
- Kleurcodes
- Lettertypes (huisstijllettertypes voor geplande berichten, lettertypes voor bv. stories op Instagram).
- Filters: ontwikkel een sterke look en feel door consistentie.
- Gifjes die moeten gebruikt worden voor Instagram stories.
Je algemene visuele strategie is nu bepaald, maar wat met individuele posts?
5. Het implementeren van je visuele contentstrategie
5.1. Visuals
Mijn opleiding en ervaring als grafisch vormgeefster hebben me geleerd dat er technieken bestaan die volgers kunnen doen stilstaan bij je post. Een goede visual voor je merk heeft volgende kenmerken:
- Authenticiteit: geen doorsnee, anders dan de concurrentie.
- Contrast: in designelementen, kleuren, lettergroottes enz…
- Geen overdaad: info verdelen over verschillende foto’s, niet alles op 1 beeld.
- Beeld boven tekst verkiezen.
5.2. Templates
Een template/sjabloon is een (tamelijk) flexibele grafische visual, waarin je via een eenvoudig bewerkingsprogramma, zoals Canva of Powerpoint, tekst(en) en/of foto(‘s) kan aanpassen. Deze tool helpt je om vlotter te posten. Een template laat je best op maat van je huisstijl maken, zodat je zeker bent dat alles bij je merkidentiteit past en uniek is. Voordelen van het werken met templates zijn:
- Tijdwinst: in een-twee-drie heb je een visual. De tijd die je “verliest” aan je eerste visual, win je achteraf makkelijk terug doordat je de template kan hergebruiken.
- Gebruiksgemak: de template kan je zelf makkelijk aanpassen door (gratis) programma’s zoals Canva.
- Altijd “branded”: de template is aangepast aan je merkidentiteit: look en feel zitten dus steeds goed.
5.3. Fotografie
- Stockfotografie, die je zorgvuldig uitzoekt (!). Pluk geen foto’s van Google. Nadeel: iedereen kan die foto kiezen.
- Foto’s bewerken naar huisstijlkleuren.
- Foto’s kiezen op basis van merkwaarden die je hebt vastgelegd.
5.4. Contentcreatie volgens het platform
Post niet zomaar elke content op elk kanaal. Kijk welk kanaal het meest efficiënt is voor jouw onderneming en doelgroep. Een salon in huidverbetering werkt bv. beter via Instagram dan via LinkedIn. Voor een boekhouder is het net omgekeerd.
Eenmaal je platform(en) gekozen hebt, stem je je visuals daarop af. Elk platform heeft namelijk ideale afmetingen en een specifiek karakter.
- Op Instagram kan je carrousels gebruiken, heel fijn om je verhaal over de pagina’s te verdelen.
- Op LinkedIn kan je artikels met veel tekst, afgewisseld met afbeeldingen, posten.
- Op Pinterest kan je borden met visuals rond een specifiek thema maken.
- Op Instagram kan je stories posten die slechts 24 u. zichtbaar blijven.
6. Tijd om de theorie om te zetten in de praktijk
6.1 Contentkalender maken en je visuele inhoud plannen
- Verzamel al je contentideeën: ideaal is werken rond 3 à 4 contentbuckets of thema’s.
- Werk je ideeën uit in concrete posts: een video, een stockfoto met link naar je website, een story enz…
- Vertaal je ideeën naar visuals. Hou rekening met bovenstaande theorie. Wissel af tussen templates, foto’s van je fotoshoots/stockfoto’s en video’s.
- Pas je posts aan volgens de kanalen als je met meerdere platformen werkt.
- Schrijf teksten voor de captions en eventuele hashtags.
- Werk je met Instagram, besteed dan bijzondere aandacht aan je grid. Het is namelijk belangrijk dat het geheel een goede eerste indruk maakt bij iemand die je wil gaan volgen.
6.1 Planningstools
Het liefst hou je zelf, en voor je team, veel tijd over om te werken aan wat je echt graag doet. Plan daarom zoveel mogelijk van je Social Media berichten in via een planningstool. Ik lijst enkele interessante betalende en niet-betalende apps op.
- Hootsuite: Populaire Social Media tool met een uitgebreide gratis versie.
- Buffer: Heeft een eenvoudige interface, wat het fijn maakt om snel in gebruik te nemen. Jammergenoeg hebben ze op dit moment geen functie om Instagram carousels rechtstreeks te kunnen posten.
- Later: Wil je voornamelijk Instagram gebruiken dan heeft Later de meeste insta-functies in zijn programma.
- Sprout Social: Een app die interessant is als je veel berichten krijgt via je Social Media kanalen, omdat je hier een inbox hebt waar al die berichten samenkomen.
Ideetjes opgedaan? Pas ze toe op je eigen onderneming en laat je indien gewenst begeleiden door een professional, zodat je branding voor sociale media een echte topper wordt! Met het social media groeipakket pakken wij je visuele Social Media strategie aan en heb jij een degelijke Social Media branding om vlot mee te kunnen werken.
Comments are closed.