Als ondernemer ben je je er ongetwijfeld bewust van: de brand identity van jouw onderneming is van een essentieel belang in het welslagen van diezelfde onderneming. Het is de reden dat je vanzelfsprekend je best doet om min of meer één en dezelfde huisstijl te hanteren, het is de reden waarom multinationals als leeuwen hun brand beschermen tegen eventuele copycats. Een goede brand identity is er eentje die voor de klant instant herkenbaar is zonder dat daar woorden aan vuilgemaakt worden. Het is non-verbale communicatie. Een van de belangrijkste zaken in het opzetten van een goede brand identity? Het kleurgebruik.
De invloed van kleuren op je bedrijf
Kleuren zijn heel wat krachtigere wapens dan men eigenlijk denkt. Het spreekt voor zich dat de kleuren in jouw huisstijl een belangrijk element zijn van de visuele identiteit. Maar het gaat verder dan dat. Wist je dat kleuren een sterke invloed hebben op onze emotie? Dat afhankelijk van de kleur die je hanteert er andere stemmingen en gevoelens naar boven komen? Je begrijpt meteen dat de keuze welke kleur je gebruikt in jouw branding een veel groter denkproces verdient dan “ik vind dat een mooie kleur”. Als je geen kleurenpalet kiest dat goed aansluit bij de persoonlijkheid van je brand dan is dat een gemiste kans.
Kleuren en de betekenis voor jouw bedrijf
Het is zo goed als algemene kennis dat bepaalde kleuren bepaalde specifieke emoties oproepen. Maar is dat wel zo? De waarheid is dat welke emotie een bepaalde kleur bij je oproept in grote mate afhankelijk zal zijn van je eigen persoonlijke ervaringen. Dat wilt echter niet betekenen dat er geen relatief algemene tendensen waar te nemen zijn. Tendensen waar je zeker en vast gebruik van moet maken. Studie na studie heeft ondertussen aangetoond dat de juiste kleur kiezen niet zozeer te maken heeft met de eigenschappen die we aan de kleur zelf toeschrijven maar wel of de klanten de kleur als passend bij de bedrijfspersoonlijkheid percipiëren. Bedenk dus eerst wat de persoonlijkheid is die jouw onderneming uitdraagt of wenst uit te dragen voor je een kleur gaat kiezen!
Welke kleuren kies je dan voor je bedrijf?
Als je de persoonlijkheid van je bedrijf helemaal in kaart hebt gebracht is het tijd om een kleur te kiezen. Traditioneel gezien gaan bijvoorbeeld bedrijven die gaan voor jeugd en spanning voor rood. Blauw wordt dan weer aanzien als een kleur die vertrouwen uitstraalt terwijl groen vooral vredig is. Geel? Dat is optimistisch. Ook van belang is dat als je al enkele concurrenten hebt op de markt je best niet hetzelfde kleurenpalet kiest. Dat lijkt alsof je maar wat nadoet. Maar wat het ook wordt het belangrijkste is misschien wel die brand identity ver genoeg doortrekken. Dat betekent zowel in je huisstijl als letterlijk in het interieur van je kantoor, de aankleding van je social media kanalen en eigenlijk alles wat je je kan bedenken. De juiste kleur voor jouw onderneming kiezen zorgt ervoor dat mensen in jouw doelgroep zich al een stuk beter associëren met je onderneming en is dat niet net wat je wilt bereiken met je branding?
Wil jij weten of de kleuren die je gebruikt wel degelijk passen bij de persoonlijkheid van je merk? Vraag het aan mij, Debora, op Facebook, via mail of Linkedin!
Comments are closed.