De consument anno 2022 kijkt tegenwoordig verder dan het product alleen, de plaats waar het verkocht wordt of de prijs ervan. Marketing speelt een steeds grotere rol en kan zelfs de bepalende factor zijn bij een aankoop. Vaak wordt er bij winkels gesproken over Instore communicatie. Maar wat is dat nu precies? Ik zet het voor je op een rijtje.
Wat is instore communicatie?
Wanneer jij aan de slag gaat met de marketing voor jouw winkel, wordt er vaak gesproken over het concept instore communicatie (ook wel instore marketing). Deze vorm van marketing focust zich op alle vormen van communicatie welke binnen een winkel plaats vinden. Het doel hiervan is simpel; het gedrag van de consument welke zich al op de winkelvloer bevindt te beïnvloeden, zodat de omzet per klant stijgt. Dat hoeft niet te betekenen dat enkel fysieke winkels aan instore communicatie doen, ook bij webshops komt het vaak voor. Denk hierbij aan cross-sells, het verkopen van relevante producten en kortingscodes.
Er zijn verschillende vormen van Instore communicatie:
- Navigatie
- Branding en inspiratie
- Informatie
- Activering
Sommige hiervan spreken het hoofd aan, andere het hart, maar samen zorgen ze ervoor dat het gehele verhaal compleet is. In de volgende alinea’s gaan wij dieper op de verschillende vormen van Instore communicatie in.
Instore communicatie is gebaseerd op gedragswetenschappen en de (retail) beleving van de klant. Zo houden mensen vanuit een communicatiestandpunt er al eeuwen van om verhalen te vertellen en te horen. Dit kunnen winkeleigenaars in hun voordeel gebruiken. Door instore communicatie kan het verhaal van jouw merk (of winkel) nog sterker naar voren komen. Het draait er uiteindelijk om dat je de klant kunt bereiken op een efficiënte manier terwijl hij/zij door de winkel heen wandelt.
Het navigeren van de klant
Onder de eerste vorm van instore communicatie valt navigatie, een functionele toepassing binnen dit concept.
Verplaats je in de volgende situatie. Een klant komt jouw winkel binnenlopen en is op zoek naar een product dat helpt bij zijn probleem. Maar hij weet niet welke, of kan deze niet vinden in jouw winkel omdat dit nergens duidelijk staat aangegeven. Dit zorgt voor frustratie en uiteindelijk loopt de klant de winkel uit. Sterker nog, de kans is groot dat hij na dit negatieve bezoek niet nog eens terugkomt. Dit zou zonde zijn, want misschien was het product wat deze klant zocht wel op voorraad. Precies hiervoor staat het onderdeel navigatie binnen de instore communicatie. Het neerzetten van een positieve klantenervaring door middel van goede navigatie.
Wanneer je als winkel duidelijke signing plaatst door middel van woorden of afbeeldingen, zorg je ervoor dat de klant makkelijker bij zijn gezochte product kan komen. Het is hierbij wel belangrijk dat de signing goed aansluit bij de branding van het merk. Zodat het totaalplaatje compleet is. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van het merk.
Instore communicatie binnen en buiten
Onderschat deze vorm van instore communicatie zeker niet. Zowel de communicatie buiten de winkel (in de etalage) als binnen de winkel moeten goed bij elkaar aansluiten en het merk tot leven brengen.
Uiteindelijk is het meest belangrijke dat de klant jouw merk niet meer vergeet en een positieve indruk achterlaat. Door hiermee te beginnen bij de etalage voor langslopend publiek, ben je al goed op weg. Inspireer klanten door jouw producten in de etalage in gebruik/lifestyle te laten zien. Display hiervoor het product samen met het probleem dat er mee wordt opgelost. Een goed voorbeeld hiervan zijn bergschoenen welke worden gedisplayd op een hoge steile stenen berg. Dit laat in één blik zien wat het product is en waarvoor het dient. Dit trekt mensen enorm aan en zal ze over de streep halen om eens binnen te komen kijken.
Maar ook binnen moet de instore communicatie goed kloppen en aansluiten bij de doelgroep. Dit creëert een emotionele band wat zorgt dat ze het merk echt niet meer kunnen vergeten. Indien het mogelijk is, kun je ook interactie toevoegen aan je display. Hierdoor raken de klanten nog meer geïnspireerd en zien mensen de relevatie van het product doordat ze het zelf kunnen toepassen. Zet daarnaast extra in op de beleving in jouw winkel. Dat kan door een eyecatcher toe te voegen in het interieur waar je als klant niet omheen kunt.
De klant optimaal informeren
Door het overbrengen van relevante informatie naar de klant vergroot jij het onderlinge vertrouwen en geef je meer duidelijkheid tijdens hun koopproces. Door dezelfde relevante en direct beschikbare informatie te bieden in de winkel, beleeft de consument een consistente ervaring op alle manieren waarop je de winkel meer onder de aandacht brengt.
Deze vorm van instore communicatie dekt vooral een groot praktisch doel. Denk hierbij aan het duidelijk maken van de artikelprijs en het aanbod dat je in de winkel hebt liggen. Maar ook kun je de klant informeren over de kernwaarden van jouw bedrijf waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Door deze over de gehele winkel te verspreiden in de juiste branding pikt de klant dit toch op, wat net dat duwtje kan geven om toch voor de aankoop te gaan bij twijfel.
Tijd voor activatie
De laatste vorm van Instore communicatie draait om activatie. Door in het hoofd van je doelgroep te kruipen en hun mindset leren te begrijpen, weet je wat de juiste triggers zijn die aanzetten tot koop. Vaak gaat het hier om specifieke call-to-actions zoals hoge kortingsborden met teksten als ‘neem nu mee’ of ‘laatste kans’. Het type bord wat je kiest voor de activatie pas je aan naar je doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld 3D borden zijn of denk eens aan een media hologram. Doordat je dit koppelt aan je doelgroep inspireert en activeert het jouw klanten nog meer om over te gaan tot koop.
Wist je dat als je de instore communicatie vormen die hierboven zijn besproken goed toepast, dit de volgende voordelen heeft?
- Door sterke winkeldisplays wordt langslopend publiek wordt naar binnen gelokt
- De aandacht van klanten wordt langer vastgehouden door de prikkelende informatie
- Het zorgt voor een positieve winkelervaring waardoor jouw klanten terug blijven komen
- De aankoop van impulsartikelen wordt gestimuleerd
- De merkbeleving wordt verbeterd doordat de communicatie aansluit bij het merk
Zou jij ook graag in jouw winkel meer willen doen met Instore Communicatie? Neem dan eens contact met mij op. Ik kijk graag welk plan er het beste bij jouw winkel past en bij de doelgroep aansluit. Samen bespreken we alle mogelijkheden! Zie ik jou binnenkort?
Credits foto header: https://ledlightstation.com/
Comments are closed.