Signage wordt gebruikt om de klant doorheen de winkel te leiden en om praktische verkoopsinformatie te verspreiden. Bovendien kan door het juiste gebruik van de huisstijl van de onderneming, signage een belangrijk deel zijn van de winkelomgeving. De grafische elementen geven namelijk een thematische boodschap en versterken het imago dat de onderneming kan uitstralen. Signage kan dus een belangrijk stuk in de puzzel zijn. Toch wordt er nog veel tegen gezondigd. Enkele veelvoorkomende zondes zijn:
Handgeschreven borden
Toegegeven, handgeschreven borden zijn sneller gemaakt en veel goedkoper dan gedrukte borden. Maar vaak is het gekribbel onleesbaar en staan er spellingsfouten in.
Kies in de plaats voor een professioneel bedrukt bord, dat de klant een duidelijke boodschap geeft. Uw budget is niet uw grootste zorg, een professionele indruk nalaten op de klant wel! Bovendien dragen de grafische elementen bij aan het imago van uw merk of winkel.
De tone of voice belichaamt de persoonlijkheid van je merk (of je merkwaarden). Zoals Maya Angelou ooit zei “People don’t always remember what you say or even what you do, but they always remember how you made them feel.” Klanten kunnen heel gevoelig zijn voor taal, ze vormen onmiddellijk een indruk van je onderneming. Het is de toon die de muziek maakt. Probeer elke regel in de winkel zo vriendelijk mogelijk te houden. Ook dit is sfeerbepalend!
Nog voor het binnenkomen wordt de klant geconfronteerd met allerhande verbodsborden. ‚Verboden tassen mee naar binnen te nemen’ (met drie uitroeptekens) Beter: Gelieve uw handtas achter te laten in de daarvoor bestemde lockers.
Ineffectieve borden
De maat en vooral de prijs zijn informatie die niet mag ontbreken bij een presentatie. Klanten besteden niet graag hun tijd in het zoeken naar de juiste maat. Ontbrekende prijskaartjes zorgen er dan weer voor dat de klant op zoek moet gaan naar personeel. Als de prijs dan te hoog blijkt te zijn, zal hij niet snel vragen naar een goedkoper alternatief, om geen gezichtsverlies te leiden.
Op een leuke manier wordt hier extra informatie gegeven aan de klant over zijn huisdier.
Tot slot nog enkele veelvoorkomende fouten waar men rekeningen mee moet houden:
Te kleine teksten, amateuristisch uitzicht, geen consistentie in de huisstijl, spelfouten, geen of slechte verlichting, indirect communiceren, overdaad aan borden, onvolledige informatie.
Comments are closed.