Het is geen geheim dat social media posts beter presteren met een visual dan enkel tekst. Dat komt omdat ons menselijk brein is ingesteld om beelden beter te onthouden. Wist je dat je 94% meer weergave kan hebben als je post een visueel element bevat? Reden te meer dus om voor aantrekkelijke visuals te zorgen!
En omdat wij bij No Nonsense Design niet graag hebben dat onze mooi ontworpen en zorgvuldig uitgekozen beelden door Facebook zelf worden gestreched of gecropped, geven we je graag een overzicht van de meest ideale afmetingen en verhoudingen voor 2020, voor de meestvoorkomende visuals, op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Youtube. Naast de specifieke dimensies vind je in deze cheat sheet ook enkele snelle tips die je kunnen helpen om vlotter (en correcter) een post te maken.
Wil je je helemaal niet bezig houden met het nakijken van de dimensies, een post aanpassen naar de dimensies van een andere social media kanaal? Dan kunnen we je helpen met het social media groeipakket, een pakket waar ook sjablonen inzitten die we volledig op maat maken van jouw huisstijl en content.
Meer weten over hoe je een sterke visuele content creëert voor je bedrijf die zorgt voor meer herkenbaarheid en conversie? Lees dan zeker eens de tips in dit blogbericht: 5 tips voor sterke visuele content op sociale media
Wat zijn de ideale afmetingen voor een Instagram bericht?
Sinds de lancering van Instagram in 2012 zijn er heel wat nieuwe opties bijgekomen om een bericht te posten. Maar hoe leuk al die opties om foto’s, carousels, stories en video’s te posten ook zijn, het kan wel verwarrend zijn om het juiste formaat te kiezen. Met onderstaande cheat sheet hou je ze alvast goed bij.
PS: Volg je No Nonsense Design al op Instagram?
Ideale afmetingen voor Facebook (omslagfoto)
Coverfoto’s, eventbanners, en berichten. Facebook heeft veel opties om je merk visueel te laten beleven, maar tricky zijn die afmetingen wel :-). En het wordt nog ingewikkelder, want een visual kan anders worden weergegeven op desktop dan op mobiel. Dan wil je niet dat belangrijke tekst weggesneden wordt. Onderstaand een duidelijk overzicht bij de verschillende types visuals én hoe de verschillende weergaves tonen.
Afmetingen voor LinkedIn (profielpagina en bedrijfspagina)
Op LinkedIn kan je zowel een persoonlijke als een bedrijfsprofiel aanmaken. Op beide kan je je merk volwaardig laten beleven met visuals. Maar tussen de profielen zitten wel wat verschillen op het vlak van verhoudingen van de afbeeldingen. Daarom maakten we onderstaande cheatsheet met de belangrijkste afmetingen.
Afmetingen voor Pinterest (posts en borden)
Pinterest. Deels product zoekmachine, deels sociaal netwerk, maar vooral erg gericht op visuals en afbeeldingen, gekend als ‘pins’. Belangrijk dus om hier je afbeeldingen in een juist formaat te weergeven. Onderaan vind je een cheat sheet, met de meest voorkomende verhoudingen die je nodig hebt op Pinterest. Onthoud dat voor posts of pins je foto wordt bijgesneden als ze worden weergeven in een bord. De focus ligt dan centraal. Plaats je tekst op een pin? Plaats deze dan ook best in het midden van de foto.
Afmetingen voor youtube
Uiteraard draait Youtube rond video. Maar wil je zelf een kanaal aanmaken, dan heb je op je startpagina een visual nodig die je merk reflecteert. Onderaan de verhouding voor die afbeelding.
Wil je je helemaal niet bezig houden met het nakijken van de dimensies, een post aanpassen naar de dimensies van een andere social media kanaal? Dan kunnen we je helpen met het social media groeipakket, een pakket waar ook sjablonen inzitten die we volledig op maat maken van jouw huisstijl en content.
Comments are closed.