Een blijvende groei? De basis leg je nu
Wanneer koning winter eind oktober stilaan het land binnentrekt ligt mijn moestuintje er verlaten bij. Tegen het einde van het seizoen zou je durven zweren dat ik lekker aan het luilakken ben. Geen groenten, niks aan het groeien en een verdwenen moestuinier. Schijn bedriegt echter: het is net in deze periode dat het volgende seizoen al volop wordt voorbereid. Stap 1? Het bemesten van de grond. Wat moet groeien heeft immers voeding nodig en dat is een waarheid die heel wat ondernemingen soms durven te vergeten. Net als in mijn moestuintje: er bestaat geen écht rustseizoen.
Beginnersgeluk…
Het eerste jaar van mijn moestuin deed ik eigenlijk maar wat. Bemesten? Dat hoeft toch niet op deze schaal? De grond voorbereiden? Grond is toch gewoon maar grond? Met goed geluk en een stevige dosis werklust ging ik er volledig voor. Het beginnersgeluk stond aan mijn zijde en in dat eerste jaar kon ik al genieten van zelfgekweekte groenten. Toch besefte ik al snel dat er heel wat meer uit te halen viel. Waar de dikke, sappige vruchten in die eerste jaren ontbraken rijf ik ze tegenwoordig binnen: leve de voorbereiding!
En gaat het niet net zo met een onderneming? Je start met tonnen goede wil en nog meer goede ideeën en op de een of andere manier werkt het! Maar haal je die dikke, sappige vruchten er wel zeker uit?
… moet niet naar groeipijnen leiden
Elke onderneming heeft wel een seizoen dat het allemaal wat kalmer loopt. En net die periode is wanneer de zaden voor toekomstig succes geplant moeten worden. Kijk al eens vooruit naar 2017, bereid de klanten voor en bewerk die bodem tot hij vruchtbaar is. Zoals ik in oktober aan het bemesten sla om de vruchten tijdens de zomer te plukken kan je ook als ondernemer heel wat zaken doen om het sputteren van de motor tegen te gaan.
Als een geoliede machine door het jaar bollen staat of valt met constante visibiliteit. Dat is meer dan een promotionele actie, een nieuw product in de kijker zetten of met nieuwe reclame uitpakken. Het daarbij houden is niet het maximale uit jouw grond halen. Wie niet regelmatig contact zoekt met zijn (potentiële) klant, door een constante aanwezigheid op relevante sociale media, een knappe beursstand, een relatiegeschenkje, een nieuwsbrief… vergeet te bemesten. Zoals iedere moestuinier je kan vertellen: dat resulteert in dorre grond.
Merkidentiteit en interieur
Een consequente merkidentiteit is daarbij een echt sleutelbegrip. Je kunt toch ook niet zomaar elk type groenten naast elkaar plakken en erop vertrouwen dat het werkt? Niets is zo verwarrend als een onderneming die met verschillende stijlen werkt voor zijn drukwerk, het interieur van zijn zaak of zijn online aanwezigheid. Want je klant weet op die manier niet meer wat hij kan verwachten van je onderneming. Zoek daarom uit wat jouw onderneming uniek maakt en laat dat dan ook zien, letterlijk, communiceer het op een visuele manier.
Een nieuw design en een nieuw interieur is iets waar jammer genoeg nog veel te veel bedrijven weigerachtig tegenover staan vanuit de simpele redenering dat het voor hun geen duidelijke return on investment geeft. Maar klopt die redenering wel? Zou jij binnenstappen in een modezaak die de laatste modetrends aanbiedt, maar een ouderwets, afgeleefd interieur heeft? Als jij het al niet zou binnenstappen waarom de klanten wel? Het gaat overigens nog verder dan het verlies van (nieuwe) klanten: ook werknemers begrijpen in een juiste omgeving wat er van hun verwacht wordt. Een nieuw interieur is geen sunk cost maar het begin van een mooie lente en een omzetstijging.
Werk slimmer, niet harder
Nu een rustseizoen nemen betekent voor mijn moestuin dat ik in de lente en de zomer dubbel werk heb. Voor een onderneming geldt eigenlijk net hetzelfde: de tijd die je nu in de voorbereiding steekt haal je er later dubbel uit. Gelukkig is mijn moestuin nu wat minder werk dan een onderneming en heb ik wel wat tijd over: zullen we samen eens vooruitblikken op 2017?
Comments are closed.