Fruit: het is gezond, lekker en bovendien ook nog eens bijzonder kleurrijk. Een blik werpen op zo’n heerlijke, sappige lekkernij vertelt je in één klap alles wat je erover moet weten. Wat voor fruit is het? Is dit stuk wel rijp? Hoeveel moeite ga ik moeten doen om mijn tanden erin te zetten? Kortom: Fruit heeft een heel sterke visuele identiteit. Maar wat als dat nu niet zo zou zijn?
Over het belang van jezelf te zijn
Een gekke foto vind je niet? Aan de buitenkant een perfecte groene appel ideaal voor een lekkere zure beet. Na de hap volgt echter al snel de ontnuchtering: geen zure appel maar een zoete appelsien. Kan best lekker zijn maar niet wat je had verwacht en al helemaal niet wat je had gevraagd. Toch maar niet meer bij die fruitboer langs als ik nog eens trek heb in een zure hap.
Wat is nu het probleem? De visuele identiteit van de appel, de schil, strookt niet met de merkbeleving na de beet. Een situatie waar tal van ondernemingen zich ook in bevinden. Aan de hand van visuele signalen draag je een bepaalde boodschap uit, een bepaalde schil. Als die boodschap echter appel is en jij bent een appelsien? Dan ontstaan er problemen. Ontevreden klanten en een tanende omzet zijn dan bijna niet te vermijden: klanten die een appel zochten vertrekken en wie een appelsien zoekt? Die ziet slechts een appel. Trek dan ook de juiste klanten aan en vertel het correcte verhaal. Je bent een appelsien en daar mag je gerust trots op zijn.
Maak het verhaal simpel, dat is makkelijker te onthouden en door te vertellen. Bovendien stimuleert het ambassadeurschap.
Over het belang van consistentie
Er eindelijk in geslaagd jezelf één fruitsoort te verklaren? Dan is het op zijn minst even belangrijk consistent te zijn in jouw boodschap. Ben je een groene appel? Wees dan ook groen met trots en niet de ene dag rood om dat weer groen of geel te zijn. Ben je een appelsien? Een appelsien is geen mandarijn en ook geen bloedappelsien.
Hoe verwacht je anders dat klanten jouw bedrijf herkennen als je jouw verhaal niet in alles doortrekt? Hoe moet je vertrouwen opbouwen als je in online marketing een mandarijn bent en in offline marketing een appelsien? Een consistente merkidentiteit (van je verpakkingen tot op je kantoor/winkel!) is iets wat klanten vertrouwen geeft en vertrouwen is de basis van heel wat beslissingen bij klanten. Consistentie hoeft daarbij niet saai te zijn. Clevere variaties op de bekende formule zijn altijd mogelijk.
Als ze je kennen, dan identificeren ze zich met jouw merk en missie. Als ze het gevoel hebben dat ze je kennen en vertrouwen, dan zijn ze meer geneigd bij je te kopen.
Over eigenheid
Nu denk je vast dat ik wel wat zaken over het hoofd zie. Er zijn duizenden appelsienen op de markt (jouw concurrentie) en die zien er exact hetzelfde uit. Hoe pak je dat dan aan? Aan die mensen raad ik aan om eens rustig de foto te bestuderen. De schil van een appelsien en de smaak van een appelsien. Iedere consument begrijpt meteen dat dit een appelsien is. En toch… toch is er iets ongewoons aan niet? Iets wat je bijna zin doet krijgen het zelf eens uit te proberen!
Dat is exact wat een goede vormgever voor je kan doen. De consistente visuele identiteit, de hele kern van jouw onderneming in een aantrekkelijke merkbeleving gieten. Die speciale toets vinden die niet alleen uitdraagt wie je bent maar ook meteen wat jou speciaal maakt en dat zonder de boodschap in de weg te staan. Een goede vormgever geeft je een visuele beleving die klanten aantrekt en de omzet doet stijgen. Benieuwd wat ik daar exact mee bedoel? Deze mensen hebben hun plek in de fruitkorf al gevonden!
Comments are closed.