Je kan er anno 2020 echt niet meer omheen: een Instagrampagina professioneel inzetten voor je bedrijf is booming! Het is een perfecte marketingtool als je meer interactie wilt aangaan met je doelgroep en het is een manier om op grote schaal nieuwe volgers te bereiken. Zet je je pagina op de juiste manier in? Dan zorgt dit niet alleen voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid van je producten en diensten, je bouwt ook echt aan je merk. Door je te focussen op beelden, ben je in staat om jouw merk visueel heel sterk op de kaart te zetten. Ben je enthousiast geraakt? Branddesigner en grafisch vormgever Debora geeft je alvast 5 tips om een start te maken.
Tip 1: Zorg dat jouw ideale klant je weet te vinden
Om gevonden te worden op social media en (nieuwe) volgers te krijgen, maak je gebruik van #hashtags. Mensen zoeken namelijk bepaalde informatie op via de zoekfunctie. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar pilates (omdat ze daar interesse in hebben) typen hier het woord pilates in. Heb jij deze hashtag gebruikt onder een foto of in een story, dan wordt jouw foto weergegeven in de zoekresultaten. Heb je ook nog eens een aantrekkelijke foto geplaatst? Des te meer kans dat ze op de foto klikken en op jouw account terecht komen. Plaats een foto dus niet zonder hashtags en maak gebruik van hashtags die voor jouw onderneming relevant zijn. Als je een fysieke winkel hebt, is het ook handig om je locatie te taggen. Dit komt professioneel over en zo maak je optimaal gebruik van je marketing.
Tip 2: Een visuele keten gebruiken om op te vallen
Je herkent het vast wel. Je kijkt naar de feed van je favoriete Instagrammer en deze ziet er gewoon perfect uit. Alle beelden en kleuren lijken op elkaar aangepast, wat zorgt voor een prachtig en samenhangend geheel. Niet alleen is dit aantrekkelijker om te volgen, het zorgt ook nog eens voor de herkenbaarheid van je merk. Ook al vergt het wat inspanning en moet je er veel voor plannen om een samenhangende feed te creëren, het is meer dan de moeite waard. Het zorgt ervoor dat je creatief blijft en je blijft binnen je eigen bepaalde esthetiek. De voorbeelden laten je zien wat er allemaal mogelijk is. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een rangschikking op inhoud, kleur of foto oriëntatie.
Tip 3: Zorg dat je opvalt
De meeste mensen hebben een Instagrampagina, omdat ze geïnspireerd willen worden of nieuwe dingen willen ontdekken. Zorg ervoor dat je jouw volger dan ook die waarde levert. Plaats geen random dingen, maar denk echt na over wat je wilt delen. Entertain jouw volgers, geef ze informatie of tips waar ze iets van kunnen leren of laat ze met je meekijken achter de schermen. Als jij jouw volgers weet te boeien en ze de mogelijkheid geeft om jou te leren kennen, dan win je het vertrouwen. Het vertrouwen winnen van je volgers is de eerste stap naar een aankoop van één van jouw producten of diensten. Denk dus na over wat je post en zorg voor inspiratie. In deze blog had ik het over sterke visuele content.
Tip 4: Zorg ervoor dat je actief bent
Wil je goed vindbaar zijn (en blijven), dan is het belangrijk dat je actief bent. Plaats je één keer in de week een post, dan zorgt dit niet echt voor engagement met je volgers. De mate van activiteit bepaalt jouw positie in het algoritme en in hoeverre je betrokken bent bij je volgers. Probeer daarom zeker enkele keren per week iets te posten. Je kunt hierbij afwisselen tussen foto’s, video’s, stories, boomerangs, etc. Vind je het moeilijk om consistent te blijven posten? Dan kunnen templates je misschien verder helpen.
Tip 5: Vertel een verhaal
Het overbrengen van merkbeleving is voor een onderneming heel erg belangrijk. Je geeft een bepaalde sfeer weer en het vertelt jouw ideale klant iets meer over wat je precies doet. Ook dit zorgt weer voor klantvertrouwen. Als je verlichtingsarmaturen verkoopt, laat dan niet alleen de lamp zien, maar creëer een sfeer, waarin je de lamp laat zien in een gezellige leefruimte. Dit zorgt voor emotie bij jouw volger, waarbij hij/ zij sneller tot aankoop over zal gaan.
Instagram professioneel gebruiken
Instagram is een tool waarbij de focus op branding en engagement erg belangrijk is. De conversie is hierin minder belangrijk, dat volgt als het goed is vanzelf. Als je moeite stopt in je Instagram pagina, dan kun je hiermee je naamsbekendheid verbeteren, maar ook je merk visueel sterk op de kaart zetten.
Wil je meer weten over storytelling en dit met succes inzetten voor je bedrijf? De online opleiding ‘Instagram Storytelling’* geeft je onmiddellijk toegang tot alle tools die je nodig hebt jouw Instagram account tot een succes te maken. De opleiding gaat dieper in op het bouwen van een merk en hoe je een visuele strategie ontwikkelt die je niet alleen herkenbaarheid, maar ook visibiliteit oplevert bij jouw gewenste doelgroep.
*De opleiding staat niet meer online.
Comments are closed.