Het is geen geheim dat social media posts beter presteren met een visual dan enkel tekst. Dat komt omdat ons menselijk brein is ingesteld om beelden beter te onthouden. Wist je dat je 94% meer weergave kan hebben als je post een visueel element bevat? Reden te meer dus om voor aantrekkelijke visuals te zorgen!
En omdat wij bij No Nonsense Design niet graag hebben dat onze mooi ontworpen en zorgvuldig uitgekozen beelden door Facebook zelf worden gestreched of gecropped, geven we je graag een overzicht van de meest ideale afmetingen en verhoudingen voor 2020, voor de meestvoorkomende visuals, op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Youtube. Naast de specifieke dimensies vind je in deze cheat sheet ook enkele snelle tips die je kunnen helpen om vlotter (en correcter) een post te maken.
Wil je je helemaal niet bezig houden met het nakijken van de dimensies, een post aanpassen naar de dimensies van een andere social media kanaal? Dan kunnen we je helpen met het social media templates pakket, een pakket aan sjablonen die we volledig op maat maken van jouw huisstijl en content.
Meer weten over hoe je een sterke visuele content creëert voor je bedrijf die zorgt voor meer herkenbaarheid en conversie? Lees dan zeker eens de tips in dit blogbericht: 5 tips voor sterke visuele content op sociale media
Afmetingen voor Facebook (omslagfoto)
Voor een Facebook post kan je eigenlijk de meeste afbeeldingen gewoon uploaden. Het wordt alleen wat moeilijker voor een coverfoto (of een omslagfoto), covers voor events en advertenties Het probleem ligt vooral bij de weergaven op desktop computers en mobiel, die kunnen verschillen. Facebook zal dan zelf de afbeelding bijsnijden, afhankelijk vanaf welk toestel je publiek de visual ziet.
Afmetingen voor Instagram (berichten en stories)
Gebruik je Instagram al lang? Dan herinner je je waarschijnlijk nog dat posten op Instagram vroeger redelijk beperkt was, als het aankomt op verhoudingen. Dat was vroeger dus de 1:1 verhouding. De afgelopen jaren is daar gelukkig verandering in gekomen. Nu vind ik de posts op Instagram er nog altijd het beste uitzien in die 1:1 verhouding, bovendien worden al je afbeeldingen op je profiel toch bijgesneden tot dat formaat. Wil je toch andere verhoudingen toepassen? Gebruik dan onderstaande cheat sheet! Volg je ons als op Instagram?
Afmetingen voor LinkedIn (profielpagina en bedrijfspagina)
LinkedIn is hét sociale netwerk voor professionals, maar niet perse het meeste gericht op beelden. Toch is het belangrijk om ook hier je profiel, zowel het persoonlijke als het bedrijfsprofiel, van visuals te voorzien die jouw merk waardig zijn! Tussen beide profielen zijn wel wat verschillen, wat betreft de verhoudingen van de afbeeldingen. Daarom noteerden we in deze cheat sheet de belangrijkste afmetingen die je nodig hebt voor je profielpagina én bedrijfspagina op LinkedIn.
Afmetingen voor Pinterest (posts en borden)
Pinterest. Deels product zoekmachine, deels sociaal netwerk, maar vooral erg gericht op visuals en afbeeldingen, gekend als ‘pins’. Belangrijk dus om hier je afbeeldingen in een juist formaat te weergeven. Onderaan vind je een cheat sheet, met de meest voorkomende verhoudingen die je nodig hebt op Pinterest. Onthoud dat voor posts of pins je foto wordt bijgesneden als ze worden weergeven in een bord. De focus ligt dan centraal. Plaats je tekst op een pin? Plaats deze dan ook best in het midden van de foto.
Afmetingen voor youtube
Youtube draait uiteraard rond video. Wil je zelf een kanaal aanmaken, dan heb je een afbeelding nodig die je merk reflecteert. Onderaan vind je de verhouding die je daarvoor nodig hebt!
Wil je je helemaal niet bezig houden met het nakijken van de dimensies, een post aanpassen naar de dimensies van een andere social media kanaal? Dan kunnen we je helpen met het social media templates pakket, een pakket aan sjablonen die we volledig op maat maken van jouw huisstijl en content.
Comments are closed.