Ik zat gisteren wat tijd te verdrijven op YouTube – ongelofelijk welke content je na een paar kliks toch tegenkomt!– en mijn oog viel op een serie unpacking video’s. Nu ben ik ook blij als een kind wanneer ik een cadeautje of een nieuwe aankoop mag uitpakken, maar om dat gelijk op YouTube te zwieren? En toch bestaan ze en zijn ze succesvol. Een paar miljoen views voor een filmpje over uitpakken is echt geen uitzondering. Waarom is dat dan zo fascinerend?
Zij hebben het begrepen…
Steve Jobs orakelde in de jaren ’80 al dat uitpakken een uitstekende manier was om consumenten te introduceren tot nieuwe technologie (die de computer toen was 🙂 ). Of dat klopt weet ik niet maar wat ik wel weet is dat geen bedrijf zo succesvol verpakt als Apple. Een iPhone of iMac kopen is een echte beleving en draagt ontzettend veel bij tot de verwachtingen en de klantervaring. Niet voor niets zijn de verpakkingen van het bedrijf gepatenteerd. Ze zijn het evenbeeld van Apple zelf: wit, minimalistisch en perfect afgewerkt. Elk Apple product wordt gepresenteerd als een kostbaar juweel. En dat is exact wat Apple wil dat je van hun producten denkt.
Heel slim die jongens van Apple, want uit onderzoek* is gebleken dat de consument niet in staat is om de verpakking en het product los van elkaar te zien. De verpakking is een onderdeel van het product dus je kunt er maar best gebruik van maken als je wil verkopen. De sleutels tot succes? Visibiliteit, duidelijke visuele communicatie en de consistente doortrekking van jouw merkidentiteit.
De impact van verpakking
Elk jaar opnieuw zien duizenden producten het levenslicht waarvan een groot deel een jaar later al niet meer bestaat. Dat hoeft ook niet echt te verbazen: mensen zijn niet meer op zoek naar producten, we hebben immers alles al. Waar we wel naar op zoek zijn: belevingen, ervaringen. En van die kennis maken slimme merken gebruik!
Door letterlijk van het uitpakken een beleving te maken. Kijk maar naar Coolblue: elk product dat je er bestelt, wordt opgestuurd in de welbekende blauwe doos met oranje stip. Lekker uitpakken dan! Maar daar stopt het niet. Wie creatief omspringt met de dozen van Coolblue maakt kans op een waardebon van 100€. Handige marketing, slim gezien!
Wat kunnen we leren van verpakking?
De manier waarop je dingen verpakt maakt een wereld van verschil in klantbeleving en -ervaring. Dat heeft Apple goed begrepen, maar daar stopt het niet. Diezelfde beleving ervaar je ook in de Apple store, bij het lezen van een handleiding, tijdens de Keynotes,… Hun sterke branding voel je en beleef je bij elk contact met het merk.
En ook jij kan uitpakken met je bedrijf door in één oogopslag te laten zien waar jij voor staat met een pakkende visuele identiteit. De ‘buitenkant’ is het eerste wat de klant ziet, dat is de verpakking en het creëert verwachtingen waar jij straks aan moet voldoen. Als een klant ziet waar jij voor staat zijn veel woorden niet meer nodig. Een verpakking die er delicaat uitziet heeft geen “fragile” opdruk meer nodig om die boodschap over te brengen. Beelden begrijpen we veel sneller dan tekst.
En blijf niet in die doos zitten, maar… ’think outside the box’! Laat zien wat jou zo uniek maakt en onderscheidt. zodat potentiële klanten sneller de beslissing maken om voor jouw doosje te kiezen.
Dus… verstuur jij je boodschap in een afgewerkt doosje met een strik die bijdraagt aan de klantervaring of in een oude kartonnen doos die er afbreuk aan doet? Weet je het niet zeker? Neem dan eens contact op met mij, ik ontwerp niet alleen verpakkingen, maar het volledige pakketje, van logo tot interieur en alles er tussenin wat van jouw merk een echte beleving maakt!
*European Journal of Scientific Research, Vol. 122, No 2, 2014; “Impact of Product Packaging in Consumers’ Buying Behavior”; Rizwan Raheem Ahmed, Parmar Vishnu, Amin Muhammad Ahmed.
Comments are closed.