‘Mijn onderneming is mijn kindje’, heb ik al veel ondernemers horen zeggen. En ikzelf hoor daar ook bij. Nu dat ik een kersverse mama ben (van een mensenbaby 🙂 ) weet ik ook waarom we dat zo zeggen. Bij zowel een onderneming als een kind doorloop je verschillende fases, vaak met vallen en opstaan. Beide hebben je aandacht nodig, er is die emotionele betrokkenheid en enkel het beste is goed genoeg. In deze blog doorloop ik graag eens de verschillende fases die je ‘kindje’ doorloopt en hoe die de groeicurve van je onderneming bepalen.
De start van je bedrijf
Een kind is er niet in een-twee-drie. Er gaat een heuse zwangerschap aan vooraf, een periode waarin je tijd hebt om je mentaal klaar te stomen op de slapeloze nachten. Voor je je onderneming startte, heb je wellicht ook enkele slapeloze nachten gehad. Deze periode van brainstormen maakt dan ook integraal deel uit van de successtory van je onderneming.
En dan is daar de langverwachte geboorte, met tranen van geluk. De babyborrel en de openingsreceptie zijn de kroon op het werk … denk je. Want algauw kan de babyblues opduiken. Ik heb de sprong gewaagd, maar help, zal dit mij wel lukken? Ook ik heb moeten wennen aan mijn nieuwe rol als mama en ook het ondernemerschap leer je al gaandeweg.
Weet dat je niet alleen staat!
In de startfase van je bedrijf staan eveneens professionals klaar om alles in goede banen te leiden. Aarzel niet om een deel uit handen te geven. Want de basis die je nu legt, vormt straks je verdere identiteit en toekomst. In deze opstartfase bepaal je je merkverhaal. Deze communiceer je straks naar je doelgroep, op een visuele manier. Een sterk logo, en een huisstijl doen aan storytelling die dat verhaal helder overbrengen. En zo zet je de eerste stapjes…
Het runnen van je bedrijf
Mijn zoon zit nog in een prille babyfase, dus volgende veronderstellingen over zijn verdere ontwikkelingen, daar zal later ongetwijfeld nog over nagelachen worden. Maar ik merk nu al dat hij groeit als kool en telkens wat meer ‘zelfstandigheid’ ontwikkelt. Net als mijn onderneming na de opstart, loopt het op wieltjes.
Een opgroeiend kind moet echter blijvend gestuurd worden, vooral in de beginjaren. Grenzen aangeven en het juiste evenwicht zoeken tussen sturen en ondersteunen zijn twee belangrijke pijlers om de balans in evenwicht te houden.
Ook de zakelijke balans heeft nood aan evenwicht. Een bedrijf kent soms groeipijnen. Niet alles verloopt altijd volgens plan. Je start is goed gelukt, maar nu moet je dat merkverhaal wel blijvend communiceren. Idealiter verspreidt je verhaal zich als een olievlek. Dit kan door contentmarketing via social media kanalen en ook e-mailmarketing. Maar denk ook eens aan een vakbeurs als mogelijkheid om klanten aan te trekken.
En vergeet zeker niet om je bestaande klantenbasis op dit punt van je groeiende onderneming te behouden. Blijf ze inspireren met boeiende blogs, ontvang ze met open armen in je zaak. Hiervoor – je raadt het al – bestaat professionele begeleiding. Zo kan je bedrijf van kleine uk in de startfase uitgroeien tot een bloeiende onderneming.
Je bedrijf als succesverhaal
Net zoals een kind, stopt een bedrijf nooit al dan niet figuurlijk met groeien. Je hebt veel tijd besteed aan de opvoeding, nu wordt het tijd om de vruchten ervan te plukken. Op regelmatige basis is het in de opvoeding van belang om te herevalueren. Van kleuter naar lager, van lager naar middelbaar. Tevreden zijn met de behaalde successen, maar ook kritisch kijken naar wat nog moet komen. Ben je misschien toe aan een rebranding omdat bepaalde doelgroep niet meer voldoet? Of omdat je merkverhaal uitgebreider is door een groeiend aanbod aan producten of diensten?
Blijf je visibiliteit verhogen zonder je eigenheid te verliezen.
Een laatste bedenking: volwassen ben je nooit volledig, er blijft altijd een beetje kind in je … en maar goed ook. Dus moet je in elke fase van je bedrijf blijven “opvoeden”. Een standaard handleiding bestaat niet. Laat je op maat van je bedrijf begeleiden. Het volledige potentieel uit zowel je kind als je bedrijf halen, met behoud van het eigen karakter, dit zijn de waarden waarnaar je streeft.
Wil je het eens hebben over het groeipotentieel van jouw onderneming? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek!
Comments are closed.