Als kind is Sinterklaas ongetwijfeld één van de leukste dagen van het jaar. Enkele dagen voor 6 december heb je al een heuse brief met tal van mogelijke cadeautjes neergepend. De avond voordien? Dan stijgt de spanning en is het tijd een schoentje te zetten! Suikertje en een wortel voor het paard en proberen toch net lang genoeg op te blijven om de brave man op het dak te horen. De dag zelf? De stress bij het opstaan of je wel braaf genoeg bent geweest dat jaar. Oef, gelukkig. Chocolade, nicnacjes, cadeautjes en mandarijntjes. Wat moet een mens nog meer?
Het merk Sinterklaas
We zijn nu volwassen en de mystiek van Sinterklaas is nog altijd aanwezig. Enkel heb je er misschien nog nooit zo over nagedacht. Maar is het sterkste merk in de lage landen dan niet Sinterklaas? Zet het even op een rijtje: de Sint staat duidelijk aan het hoofd van een multinational, zowat iedereen kan zonder enige hulp zijn beeltenis beschrijven en geen kat die niet weet waarvoor Sinterklaas nu eigenlijk staat. Hij is verantwoordelijk voor miljarden euro’s in economische activiteit, actief in liefdadigheid en heeft het best mogelijke imago over alle leeftijdsgroepen heen. De Sint? Die heeft zijn branding op orde.
Zichtbaarheid troef
Voor een man die tijdens het leveren van de cadeautjes vaak onzichtbaar blijft is het merk Sinterklaas niet te missen in de weken voorheen. Herkenbaarheid en visibiliteit zijn niet alleen twee codewoorden van een goed brand maar ook een perfecte beschrijving van de Sint. Denk maar even aan een bedrijf als Starbucks. Het maakt niet uit welke vestiging je binnenstapt over de hele wereld: wat je krijgt zal altijd min of meer dezelfde shop zijn qua kernproduct en look en feel. Voor Sinterklaas geldt hetzelfde. De man heeft een mijter, een volle witte baard, een staf, is in het rood gekleed en gaat te paard. En als hij op bezoek komt? Een suikertje, een wortel en je schoentje zetten! Dat is herkenbaarheid.
Visibiliteit dan? De man lijkt wel dubbelgangers te hebben. In de paar weken voor 6 december kan je de Sint overal terugvinden. Op school, op het bureau, in reclame, op het marktplein, bij de sportclub en ga zo maar door. De Sint weet immers dat zijn succes staat of valt met de mate van het top-of-mind blijven bij zijn klanten.
En daar kan je van leren
Het merk Sinterklaas is een blauwdruk voor wat een succesvolle, persoonlijke branding voor jouw onderneming kan betekenen. Daarvoor hoef je nog niet meteen een mijter op te zetten en over daken beginnen lopen. Het merk Sinterklaas gaat wel wat dieper dan die visuele elementen. Het is gebaseerd op bepaalde kwaliteiten die het een goede diepte geven. Vrijgevigheid, warmte, vriendelijkheid en rechtvaardigheid. Dat zijn de core values van Sinterklaas. Wat staat jou dan te doen? Bepaal de waarden die jouw onderneming kenmerken en maak ze zichtbaar, maak ze herkenbaar. Kies een stijl en druk deze door in alle visuele elementen naar het voorbeeld van de Sint. Jouw drukwerk, social media, interieur en de hele communicatie naar buitenaf. Niet zeker hoe dat aan te pakken? Neem dan gerust vrijblijvend even contact op.
Comments are closed.