Kinderen zijn gek op tekenen. Zoals iedere ouder wel zal weten: geef een kleuter wat potloden en een paar uur later staat je hele huis vol. Muren inclusief. Ook ik was daarop geen uitzondering. Altijd in de weer met een doos vol kleurpotloden en altijd in de weer met zo veel mogelijk buiten de lijntjes kleuren. Want wat is er nu heerlijker dan dat voor een kind? Als kleine uk je afzetten tegen het juk van die vervelende volwassenen: iets mooier was er niet. Waar bij de meeste kinderen die kleurfase uiteindelijk wel overgaat is de passie bij mij altijd gebleven. Die doos vol kleurpotloden? Dat is tegenwoordig een digitaal kleurenpalet. Dat binnen de lijntjes kleuren? Dat lukt me ondertussen wel. En toch heb ik vooral één ding geleerd sinds de kleuterklas: buiten de lijntjes kleuren, dat is zo gek nog niet.
Het draait om je kleur vinden
Het is een bizarre vaststelling vandaag de dag: authenticiteit is belangrijker dan ooit en toch vervallen ontzettend veel bedrijven in de val van het volgen van een standaard. Om even een overduidelijk voorbeeld te geven. Kijk eens goed naar de bovenstaande foto.
Als ik je nu zou vragen wat je meteen opvalt zal het antwoord onveranderlijk het roze potlood zijn. Het zou eigenlijk een vrij lachwekkende vraag zijn. Al die zwarte potloden zien er toch immers exact hetzelfde uit? Als je even het bestaan van het roze potlood negeert: welk potlood zou jij kiezen? Het is een vraag die niet te beantwoorden valt, een vraag die enkel maar opgelost kan worden door op blind geluk er eentje uit te halen.
Paint it black
En het is net die redenering die ook zo van belang is in de bedrijfswereld. Ongeacht wat je bedrijf is en waar je voor staat: het potentieel van dat roze potloodje zit in elke onderneming. Of dat nu de service is, het assortiment, de mensen of de hele bedrijfscultuur maakt helemaal niet uit: het is onveranderlijk aanwezig. Hoe doodjammer is het dan dat ontzettend veel bedrijfsleiders er dan maar voor opteren zich zwart te verven en bij te slijpen tot de standaard bereikt is. Vertrekken vanuit de vraag waarom je iets anders zou doen dan de concurrentie, terwijl de echte vraag hoort te zijn waarom de concurrentie iets anders doet dan jullie. Klanten zullen altijd kiezen voor de onderneming die anders is. Het bedrijf dat vertrouwen uitstraalt in wie ze zijn en wat ze doen. Door jezelf in de markt te zetten als hetzelfde als de rest vertel je de klant in essentie: of je nou ons kiest of de concurrent dat is toch lekker hetzelfde.
Visual branding: het maken van het potlood
Hoe laat je nu zien aan de buitenwereld dat jouw bedrijf eigenlijk een roze potlood is? Hoe kan de klant nu weten dat jij roze bent en de concurrentie zwart? Het antwoord daarop is vrij logisch: het design van de onderneming! De huisstijl, de visual branding waarvoor er gekozen wordt. Niet kiezen voor een duidelijke huisstijl is kiezen voor zwart. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je marketingmateriaal, zoals folders en visitekaartjes, maar ook al je andere communicatiedragers dé uitgelezen gelegenheden zijn om aan te tonen wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Het is de verpakking van de kleurdoos en het is ontzettend belangrijk dat die verpakking een echt verhaal vertelt. Een duidelijk, consequent en authentiek verhaal. Want op het einde van de dag? Dan kopen mensen geen product maar een verhaal. Datzelfde product kunnen ze immers overal vinden, dat verhaal niet en dat is het belang van goede visual branding.
De visuele mens
Het is dan ook jammer dat we als volwassenen maar al te vaak vergeten hoe visueel de mens eigenlijk ingesteld is. Nergens is dat echter duidelijker dan bij kinderen. Zo vroeg mijn kleine nichtje me eens wat voor werk ik deed. Om het wat simpel te houden vertelde ik haar dat ik een tekenaar was. Gebiologeerd keek ze me aan en vroeg meteen “en welke kleurtjes gebruik je dan?”. Denk jij dat ik haar aandacht had vastgehouden als mijn antwoord was geweest: “allemaal zwart”?
Zullen we het ook eens hebben over welk kleurpotloodje jij wil zijn?
Comments are closed.