Je wil verbouwen maar je hebt geen overzicht en raakt nu al in de stress over alles wat er bij komt kijken? Lees eerst deze 5 valkuilen die ik uit mijn ervaring en opleidingen heb geleerd.
1. Gebrek aan tijd
‘Ik wil mijn zaak verbouwen of opnieuw inrichten, liever gisteren als morgen’ Herkenbaar? Als ondernemer is het uw tweede natuur om kort op de bal te spelen. Maar een degelijke planning is onontkoombaar: het kan gebreken en budgetoverschrijding voorkomen.
Mijn advies: Een verbouwing heeft tijd nodig, maak dus geen té optimistische planning en hou rekening met levertijden van materialen en meubilair.
2. Krap budget
Een van de meest voorkomende valkuilen is het budget. Vaak worden de kosten voor een renovatie onderschat en wordt er een onrealistisch budget opgesteld.
Een goed bouwprogramma is de beste start: stel een lijst op van uw wensen en eisen, want aanpassingen aan het bouwprogramma tijdens de bouw zullen duurder uitkomen.
Een ander veelvoorkomend probleem bij verbouwingen zijn de onvoorziene kosten: bij het verwijderen van de vloerafwerking komt men te weten dat er leidingen stuk zijn; bij het plaatsen van een stopcontact blijken de bestaande kabels aan vervanging toe…
Mijn advies: Bouw een marge in het budget (van ongeveer 10%) voor onvoorziene omstandigheden en maak goede contractafspraken met ontwerpers en aannemers.
3. Gebrek aan totaalvisie
Als ontwerper hoor ik vaak “Ik heb ergens iets gezien wat ik mooi vond, kunnen we dat ook doen”. Het is natuurlijk fijn dat er inspiratie wordt opgedaan, maar klakkeloos kopiëren zal niet het gewenste resultaat opleveren. Elke ruimte is uniek en er moet rekening worden gehouden met de verhouding van de ruimte, de lichtinval (zowel natuurlijk als artificieel) en andere wisselende factoren. Een ontwerper zal er voor zorgen dat er een totaalvisie, of een rode draad, in het ontwerp zit.
Mijn advies: U heeft veel ideeën over hoe de ruimte er moet uitzien? Verzamel deze op een moodboard en gebruik deze ter inspiratie.
4. Te veel meningen
Na de presentatie van een eerste ontwerp ben je enthousiast en kan je niet wachten om het aan familie en vrienden te laten zien. Maar wat veel mensen vergeten is dat die familie en vrienden ook een mening hebben. Er is een gezegde dat luidt ‘vele koks maken slecht eten’. En dat is hier ook het geval. Rekening houden met de mening van moeke en vake betekent veel water bij de wijn doen en het resultaat is een smakeloos concept.
mijn advies: Laat de ontwerper met je meedenken en hou je (ideale) klant in het achterhoofd.
5. Gebrek aan solide fundering
‘Build and they will come’. Als dat uw uitgangspunt is voor de verbouwing, moet ik u toch teleurstellen. Bij het ontwerpen van een winkel, brasserie of kantoor, komt er meer bij kijken dan pakweg een leefruimte of keuken. Terwijl er bij residentiële ontwerpen rekening gehouden moet worden met de persoonlijke voorkeur van de eigenaar, is het bij commerciële ontwerpen nodig te kijken naar de producten die men er verkoopt en de doelgroep. Een klant moet genieten van zijn verblijf. En belangrijker, hij moet terugkomen!
Het eindresultaat moet een sfeer oproepen in de geest van het product dat men er verkoopt en het moet een inspirerende omgeving zijn die bevorderlijk is voor de verkoop.
Mijn advies: Uw winkel is een marketingtool op zich, een advertentie als het ware, laat u daarom bijstaan door een professional met vakkennis.
Kan je er nog niet doorheen kijken? Laat mij je helpen. Als onafhankelijk interieurarchitect geef ik graag advies op maat van ùw zaak: of het nu gaat over een grote (totaal)inrichting of een specifiek (klein) probleem dat zich stelt in de zaak, ik denk met u mee in functie van de verkoop.
Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intake-gesprek en kom meer te weten over wat No Nonsense Design voor jou kan doen.
Comments are closed.