De solden zijn in het land! Dat betekent dat we met zijn allen weer naar de winkels hollen om spullen te scoren tegen de laagste prijs en voor het grootste kortingen. Maar hoe kan je als winkelier ook tijdens de solden, het juiste gevoel overbrengen van je merk naar je klant? Hoe kan je shoppers activeren om die extra aankoop te doen? En hoe maak je duidelijk dat jouw super-kortingen super zijn?
Mijn ervaring, als ontwerper en als shopper, heeft mij geleerd dat er 2 soorten winkels zijn tijdens de solden. De winkel …
- waar de aangeduide promoties bijdragen aan de sfeer en de shoppingervaring
- die een verzameling is geworden van allerhande promotiemateriaal en de kakofonie van berichten trekt de aandacht weg van de producten in de rekken en verwart de klant, veeleer dan hem te helpen.
Als je je winkel herkent in het tweede, bedenk dan dat ook je promotiemateriaal tijdens de solden de persoonlijkheid van je zaak reflecteert. Gebruik het dus op zo’n manier dat het vertrouwt aanvoelt voor de klant en waardevol genoeg is voor je doelgroep. Veel winkeliers denken dat enkel die fluogele en -oranje borden de aandacht zullen trekken op hun solden. Maar een relevante trekker zal een verbinding maken met de klant èn het imago versterken. Denk aan een sympathiekere manier van solden aanbieden, dan enkel de grote prijskrakers te markeren.
Kijk eens naar de ‘drie dwaze dagen’ van Bijenkorf: Alles staat dan 3 dagen in het teken van de kortingen. Het ziet er tijdelijk heel anders uit, valt erg op, maar op een manier dat wel bij de persoonlijkheid van Bijenkorf past. Het blijft Bijenkorf, ondanks dat het tijdelijk soldenjagers aantrekt.
Voor je je promotiemateriaal van vorig jaar weer onder het stof uithaalt, stel jezelf de volgende vragen:
- Zijn de kleuren herkenbaar en passen ze binnen je huisstijl?
- Is het to-the point, trekt het aan en is het simpel?
- Is de tekst leesbaar?
- Draagt het bij aan de sfeer van de winkel?
- Is het coherent met je merkimago?
- Trek je nog altijd je doelgroep aan en niet enkel de koopjesjagers?
Als je al deze bedenkingen in acht neemt, kan je een optimale impact hebben op de aankoopbeslissingen van je klant, zonder dat je de persoonlijkheid van je zaak (tijdelijk) verloochent. Neem af en toe eens een stapje terug en bedenk: Welke sfeer probeer ik hier te creëren en is ons promotiemateriaal in harmonie met onze merkpersoonlijkheid?
Comments are closed.