Vorige week bespoken we het ‘waarom’ van het ontwikkelen van een visuele identiteit, deze week bekijken we de stappen van hoe we dit doen.
Stap 1: Strategie bepalen
Voordat er een visuele identiteit kan worden ontwikkeld, is er een duidelijke strategie nodig, een set van merkwaarden. Als dit er niet is, kunnen wij (de ontwerpers) niet objectief toetsen of het creatieve concept relevant is.
Stap 2: Design briefing
De beste design concepten worden gecreëerd als er een design briefing is gebeurd, anders zullen zowel ontwerper als opdrachtgever te veel moeten vertrouwen op een een intuïtief idee. Een briefing wordt opgesteld vanuit een duidelijke merkstrategie, dat de beslissingen tussen opdrachtgever en ontwerper helpt rationaliseren.
Stap 3: Onderzoek
De persoonlijkheid begrijpen van het merk (of de onderneming) is hier essentieel: Als het een persoon zou zijn, welke persoonlijkheid zou het hebben? Hoe zou het handelen en praten? Het is belangrijk om te weten omdat hoe het merk wil worden waargenomen veel invloed heeft op de ontwerpbeslissingen.
Stap 4: Check de concurrentie
Welke kleuren en vormgeving gebruikt de concurrentie? Als je een unieke positionering hebt, dient dit ook tot uiting te komen in de visuele aspecten en moet het zich ook onderscheiden can de concurrentie.
Stap 5: Het concept
Het ontwikkelen van een krachtig visueel concept, is als het vertellen van een verhaal. Je wil dat consumenten het horen en delen. De personages in het verhaal moeten geleid worden door de merkstrategie.
Stap 6: Het logo
Een logo vormt het centrale herkenbare visuele element dat de consument helpt het merk te ontdekken, delen en niet te vergeten. Een goed logo is eenvoudig, herkenbaar, geschikt, veelzijdig en tijdloos.
Stap 7: De huisstijl
Bij de volgende stap worden de huisstijl elementen vastgelegd: wat is het kleurenpalet, typologie, patronen, materialen,…Een goede huisstijl is boeiend, wordt serieus genomen en is gemakkelijk te begrijpen.
Stap 8: Interieur
Indien er sprake is van architectuur (voor allerhande handelspanden: winkels, horeca, kantoor,…) dient dit ook te worden afgestemd op de huisstijl. Want een klant die uw winkel binnenstapt, krijgt onmiddellijk een idee van wie u bent of waar u voor staat als hij de onderneming binnenstapt.
Stap 9: Consistentie
Consistentie zal u helpen te voorkomen een verkeerde voorstelling van uw bedrijf te presenteren. Ga eens na waar uw bedrijf zich presenteert, dit gaar verder dan enkel het drukwerk en de winkel. Denk ook aan sociale media, contact met leveranciers, personeelsuniform, relatiegeschenken,…
Stap 10: Evalueren
Evalueer regelmatig of je visuele identiteit nog relevant is. Een grondige herziening is nodig in volgende gevallen: een nieuwe positionering, oude(rwetse) look, nieuw aanbod (producten of diensten), overname, nieuwe vestiging of naamswijziging, nieuwe merkstrategie,…
No Nonsense design is gespecialiseerd in het ontwerpen van visuele identiteiten voor ondernemingen. Of het nu gaat over interieurarchitectuur of grafische vormgeving, elk ontwerp wordt bekeken vanuit uw strategie met een originele invalshoek. Voor meer info over dit onderwerp of een vrijblijvende consultatie: www.nononsensedesign.be
Comments are closed.