Een sterk logo voor een advocaat, is dat wel nodig? Ja, het is steeds meer een belangrijke factor in de sector om duidelijk te maken wat uw kantoor onderscheid, relevant en betrouwbaar maakt. Want met toegenomen concurrentie, fusies en digitale globalisering, in combinatie met hogere verwachtingen van de klant, is het nog nooit zo belangrijk geweest om te zorgen voor een onderscheiden vermogen in het huidige drukke juridische landschap.
In deze blogpost bespreken we enkele tips over hoe een effectief logo voor je advocatenkantoor je kan helpen nieuwe cliënten aan te trekken. Onderwerpen zoals het strategisch kiezen van kleuren, de juiste ontwerp elementen voor je logo, consistent blijven met je branding, jezelf onderscheiden van concurrenten en het opbouwen van klantervaring zijn allemaal belangrijke overwegingen bij het ontwikkelen van een krachtig logo en huisstijl voor jou als advocaat.
1. Het logo ontwerp voor uw advocatenkantoor
1.1 Weerspiegelen van waarden
Het creëren van een krachtig logo dient niet alleen om iets visueel aantrekkelijk te maken – het moet de waarden van zowel jezelf als potentiële klanten weerspiegelen, zodat klanten zich er emotioneel mee kunnen identificeren in plaats van het simpelweg te zien als ‘gewoon een advocatenkantoor’. Door middel van doordachte branding beslissingen, kan je als advocaten je kansen op succes verhogen door een effectieve logo’s die specifiek bedoeld is voor het aantrekken van nieuwe zakelijke kansen.
In een notendop moeten je waarden het volgende zijn:
- Duidelijk. Uw potentiële klanten moeten vrijwel onmiddellijk begrijpen waarin je je onderscheidt.
- Gedifferentieerd. Zoek naar gaten in de mark, een unieke aanpak of ander type dienstverlening.
- Realistisch. Begrijp wie je klant is en welk type merk het beste werkt voor je onderneming.
1.2 Over het design van het logo voor een advocaat
Bij het ontwerpen van je logo is het belangrijk rekening te houden met de elementen waaruit het ontwerp bestaat. Het kiezen van het juiste lettertype, symbolen en vormen kan je een voorsprong geven op andere advocatenkantoren door de unieke uitstraling en het juiste cliënteel aan te spreken.
A Lettertype
Kies zorgvuldig een lettertype dat aansluit bij uw waarden. Hecht je veel belang aan traditie? Wil je dat cliënteel je aanspreekt met ‘u’? Kies dan voor klassieke stijlen, zoals een lettertype met schreef, dat gemakkelijk te lezen is (zie het eerste voorbeeld hieronder). Wil je eerder de toegankelijke, laagdrempelige advocaat zijn, kies dan voor een vlot en vriendelijk lettertype (zoals het derde voorbeeld). Hou hierbij in gedachte dat je wel nog professionaliteit uitstraalt!
Ik leg het hier vrij simplistisch uit, zodat de voorbeelden duidelijk zijn, in het echte leven is het complexer en vereist het veel ervaring van een logodesigner om de fijngevoeligheden visueel te weergeven.
B Types logo voor je advocatenkantoor
Er bestaan verschillende types logo’s:
- het woordmerk: een logo dat bestaat uit je bedrijfsnaam, in een bepaald lettertype dat al dan niet gepersonaliseerd is, of een eigen ontwikkeld lettertype (zoals het logo van No Nonsense Design). Dit klinkt misschien heel eenvoudig, maar zoals Steve Jobs ooit zei “Simple can be harder than complex.”
- een beeldmerk: Dit type logo bevat een grafisch icoon, een symbool of een afbeelding die de identiteit of activiteit van je onderneming weergeeft. Ga je voor een beeldmerk kies dan symbolen die weergeven wat je wil dat mensen met uw bedrijf associëren – de weegschaal voor de formele advocaat en een abstract figuur voor de toegankelijke.
- een combinatie logo: Dit type logo (verrassing) combineert de 2 besproken logo’s. Sommige merken hebben één hoofdlogo in de vorm van een combinatiemerk, maar splitsen de tekst en het beeldmateriaal soms op om beter te passen in verschillende contexten.
(Ter volledigheid er bestaan nog types logo’s, zoals de mascotte, dynamische beelden, emblemen en monogrammen.)
En onthou: Less is more, als het gaat om logo ontwerp, als je wil dat het gemakkelijk te onthouden is; probeer niet te veel elementen op te nemen, omdat ze uiteindelijk afbreuk kunnen doen aan elkaar in plaats van elkaar aan te vullen.
C Het belang van kleuren in het logo
Het kiezen van de juiste kleuren voor je logo is een essentieel onderdeel voor het creëren van een succesvolle merkstrategie. Kleuren kunnen bepaalde emoties en associaties oproepen, bewust of onbewust. Kies tinten die de missie en waarden van je advocatenkantoor weerspiegelen – je zou bijvoorbeeld blauw kunnen kiezen voor betrouwbaarheid of rood voor kracht en macht.
De kleurenleer kan hier ook helpen: afhankelijk van de boodschap die je met je logo wilt overbrengen, zijn er specifieke kleurencombinaties die in de loop der tijd door veel bedrijven met succes zijn gebruikt (bijvoorbeeld zwart & wit voor verfijning of geel & oranje voor energie). Uiteindelijk is het echter het beste om niet zomaar anderen te kopiëren, maar een unieke combinatie te maken op basis van wat voor jou het beste werkt en bij potentiële klanten aanslaat.
Zorg er ten slotte voor dat de gekozen kleuren consistent zijn in al het marketingmateriaal van je bedrijf, zowel in drukwerk zoals visitekaartjes als in digitale middelen zoals websites en sociale media. Maar denk ook aan de uitstraling van uw fysiek kantoor. Op deze manier zullen mensen die in contact komen met deze materialen ze onmiddellijk herkennen als behorend tot één uniform merk in plaats van verschillende verspreide merken.
2. Hoe maak je je kantoor aantrekkelijk voor klanten
2.1 Het juiste cliënteel aanspreken
Voordat je een logo gaat ontwikkelen of een rebranding doet, is het essentieel om te weten op wie je je eigenlijk richt als advocaat. Het doel is namelijk om een bepaald type cliënteel aan te spreken. Je wil mensen laten zien wat voor diensten je vertegenwoordigd, en dus moet je op een bepaalde manier gaan communiceren met je klant.
Bijvoorbeeld: bied je vooral zakelijk advies (contracten opstellen ed) voor ondernemingen en zelfstandigen, dan is een formeel logo aan de orde. Maar richt je je eerder op bemiddeling in familiale discussie, dan kan een ‘huiselijker’ logo wel.
Je hoeft niet persé een specialisatie te hebben, een manier van aanpak kan ook al een reden zijn voor klanten om naar jouw kantoor te kiezen. Denk vooral vanuit het perspectief vanuit je klant en welke oplossingen die zoekt.
2.2 Herkenning bij cliënteel/betrouwbaarheid opbouwen
Om ervoor te zorgen dat je logo een impact heeft op potentiële klanten, moet het consistent zijn in alle marketingmaterialen van uw bedrijf. Dit betekent dat in elke campagne dezelfde kleuren en lettertypes moeten worden gebruikt, zodat mensen onmiddellijk herkennen dat ze bij elkaar horen, ongeacht of ze ermee in contact komen via fysieke of digitale media. Dit kan gaan van de dossiermappen die u meeneemt naar de rechtbanken (hoe kom je over bij congcullega’s!); tot het briefpapier waarop je afspraken maakt met de klant. Zelfs het interieur van je kantoor hoort bij die visuele uitstraling en geeft een bepaalde indruk aan je klant.
Een stijlgids helpt vaak om de uniformiteit te handhaven en toch ruimte te laten voor creativiteit binnen de ontwerpen – dit document bevat informatie over welke kleurenpalet en lettertypes aanvaardbaar zijn, zodat je bij de creatie van elk nieuw document weet hoe het eruit moet zien, voordat je verder gaat met de creatie ervan.
Conclusie
Kortom, een succesvolle brandingstrategie is essentieel voor elk advocatenkantoor dat zich wil onderscheiden van zijn concurrenten. Door tijd te investeren in het creëren van een aansprekende uitstraling en logo, nadenken wat jou uniek maakt en welk cliënteel je wil aanspreken , kan je je als advocaat onderscheiden van andere kantoren en tegelijkertijd je kansen vergroten om in de toekomst meer cliënten aan te trekken. Wil jij ook een krachtig logo voor je advocatenkantoor en je onderscheiden met een sterke branding? Boek vandaag nog je vrijblijvend gesprek.
Comments are closed.