Een verbouwing van jouw winkel is een groot project waar je bij voorkeur zo weinig mogelijk tijd mee verliest. Elke seconde dat je niet open bent en klanten kunt ontvangen betekent immers omzetverlies. Er komt geen geld binnen en datzelfde geld lijkt wel door de ramen en deuren naar buiten te vliegen. In deze blog heb ik het dan ook over enkele bewezen tactieken om een dergelijke verbouwing zo kort mogelijk te houden. Of sterker zelfs, hoe je jouw winkel gewoon draaiende houdt tijdens de verbouwing.
1. Verbouwingen plannen: plan het goed, hou het kort
Voor je hamer en beitel bovenhaalt is het, zoals zo vaak in het leven, belangrijk om een goed plan te hebben. Een uitgedacht ontwerp waar niet enkel rekening is gehouden met de look van de zaak, maar ook met het winkelgedrag van de klanten, het budget en de praktische werking voor jouw personeel. Een goed ontwerpbureau zoals No Nonsense Design helpt je niet alleen hiermee verder, maar staat ook in voor de planning van de uitvoering. Wat houdt die planning in? Het opstellen van lastenboeken en meetstaten, offertes opvragen en natuurlijk ook de levertijden nagaan. Een goede leverancier/aannemer bepaal je niet alleen op basis van budget, maar ook op basis van zaken zoals levertijden.
Door alles goed op voorhand in te plannen op een manier die rekening houdt met zaken zoals levertijden en door strakke afspraken met de aannemer te maken bespaar je immens op verbouwtijd en bespaar je dus ook kapitaal. Het verbouwen van je winkel kan in dat opzicht dan ook best een huzarenstukje zijn. Werk je bijvoorbeeld met verschillende aannemers en leveranciers moeten de werken ook in hun agenda in te plannen vallen en bij voorkeur elkaar vlot opvolgen.
Enkele gouden tips om dit zo strak mogelijk te laten verlopen? Laat zoveel mogelijk meubilair en materiaal op voorhand maken in het atelier van de uitvoerder. Elke seconde die je hiermee wint is weer een seconde minder sluitingstijd. Vergeet niet na te gaan of je een (stedenbouwkundige) vergunning nodig hebt en vraag ze dan ook ruimschoots op tijd aan. Een verbouwing vraagt een stedenbouwkundige vergunning als je bijvoorbeeld gevelwerken wil uitvoeren of als er stabiliteitswerken dienen te gebeuren. Maar ook andere vergunning vraag je best tijdig aan. Ik denk dan bijvoorbeeld het tijdelijk afzetten van de straat, bij het verhuizen, of het in beslag nemen van een parkeerplaats, voor een puincontainer.
- Laat een doordacht inrichtingsplan maken
- Vraag vergunningen tijdig aan (stedenbouwkundige vergunning, tijdelijk afzetten straat,…)
- Denk aan levertijden van meubilair, verlichting,…
- Denk aan productietijd voor maatwerk
- Maak strakke afspraken met aannemers en leveranciers
- Laat verschillende posten van werken elkaar goed opvolgen
- Laat zoveel mogelijk maatwerk in atelier uitvoerder maken
2. Tijdens verbouwing winkel open houden
De ideale situatie? Lekker verbouwen zonder dat jouw winkel de deuren toe moet houden. Met een goede planning zie je dan ook misschien de mogelijkheid om jouw verbouwing te faseren. Een typisch voorbeeld daarvan is het afsluiten van één deel van de winkel en het ander deel open te houden. Nadien draai je logischerwijze de rollen om. Het spreekt voor zich dat dit niet voor elk type zaak en voor elke situatie een mogelijke oplossing is, maar met een goede planning is veel mogelijk.
3. Tijdelijke winkelruimte
Sommige verbouwingen zijn dermate ingrijpend dat het echt geen optie is de eigen winkelruimte open te houden. Dat betekent echter nog niet dat je per se gesloten moet blijven. Met de nodige fantasie en durf is een tijdelijke locatie voor jouw winkel zelfs een extra troefkaart. De opties zijn alvast legio gaande van een mobiele winkel tot een kiosk op de parking of een leegstaand pand nabij. Informeer in het laatste geval ook even of je geen deal kunt sluiten wat de huurprijzen betreft, niemand ziet immers graag leegstand.
Of grijp deze situatie aan als een gouden kans en open een pop-up winkel in een andere gemeente of stad. Zo vergroot je jouw naamsbekendheid, spreek je een nieuw publiek aan en wie weet lok je heel wat nieuwe klanten naar de vernieuwde zaak eens deze de deuren opent. Ook hier mag je de planning echter niet uit het oog verliezen. In de regel zal een pop-up versie een stuk kleiner zijn dan het eigen pand. Dat betekent dat een tijdelijke opslagplaats een must zal zijn of je bijvoorbeeld best een uitverkoop organiseert voor de verbouwingen.
4. Verbouwen van een winkelpand? Net iets anders dan een huis renoveren
In tegenstelling tot bij een huis heeft een winkel immers klanten en zit de concurrentie niet stil. Communicatie is in deze periode dan ook van goudwaarde. Laat ruim op voorhand weten dat er een verbouwing aan zit te komen, leg gelijk de reden voor de verbouwing uit en pak liefst nog uit met een paar leuke acties en kortingen om het ongemak voor de klanten te compenseren.
Vergeet ook niet gebruik te maken van de kracht van het mysterie. Een verbouwing is naast vervelend ook vooral spannend. Gebruik die spanning en maak mensen nieuwsgierig naar het resultaat. Plak de ramen af en plaats een grote zwarte sticker met vraagteken, laat een kleine opening voor nieuwsgierige blikken of verzin nog iets helemaal anders. Begin ook ruim voor de heropening te communiceren over dat blij gebeuren. En wat na de verbouwing? Dat lees je in deel 2 van deze blog!
Je merkt het al: er komt bij een verbouwing heel wat meer kijken dan enkel een tof design en het aanvragen van wat offertes. Een ervaren hand is geen overbodige luxe om je bij te staan in deze lastige periode. No Nonsense Design kent het klappen van de zweep en kan je doorheen een zorgeloze verbouwing loodsen. Zit je nog met vragen of onzekerheden over bijvoorbeeld de mogelijkheden van ontwerp en verbouwing van je winkel? Neem dan zeker contact op voor een vrijblijvend gesprek of stel je vraag gewoon hieronder!
Comments are closed.