GymTonic I 4Effect
Sport- en gezondheidscentrum GymTonic in Antwerpen kreeg een nieuwe visuele identiteit die volledig aansluit op de krachtige positionering van het GymTonicEffect, waarbij sporten leuk én effectief is. In het concept werd gebruik gemaakt van de metafoor van een steentje dat je in het water gooit, dat een deining veroorzaakt en zo een effect geeft dat zich steeds verder verspreidt: dit beeld werd dan als inspiratiebron gebruikt voor het ontwerpen van het logo. In de volledige huisstijl is de bruisende beleving (of het Fizzle-Effect) van GymTonic zichtbaar en voelbaar aanwezig door het gebruik van een levendig kleurenpalet, een dynamische en vlotte vormgeving. Het resulteert in een heldere en vlotte merkidentiteit. Ook in de club werden visuals geplaatst om de beleving van het merk voelbaar te maken, door het gebruiken van urban-geinspireerde fotografie.
Naast het vernieuwde concept van GymTonic werd het sportcentrum uitgebreid met een groepspraktijk 4Effect / Effect4Business, waar wij de visuele vertaalslag mochten maken van het concept, één die visueel nog ‘familie’ is van GymTonic. Het logo met de bollen, stellen een ruggengraat voor en symboliseren de verschillende diensten die 4Effect aanbiedt. Alle medewerkers kregen een eigen visitekaartje, om zo de branding ook van binnenuit te laten beleven.
Aan de buitenkant van het pand werd dan weer aandacht gegeven aan de visibiliteit. Langs de drukke A12 gelegen biedt de ligging een opportuniteit aan goede zichtbaarheid: hier trokken we de merkidentiteit door naar de ontwerpen van de reclamezuil, gevelbanner en vlaggenmasten.
Ann Van Den Rijn over No Nonsense Design
“Onze zaak bestaat ruim 15 jaar. We waren toe aan een refresh van onze branding en een versteviging van het reeds bestaande concept. Belangrijk voor ons was een antwoord op de vraag hoe we ons in de markt positioneren en hoe we het concept dat we al hadden konden veredelen en versterken. De markt van sport en gezondheid is letterlijk in beweging en er zijn veel spelers in het veld. Ik zocht naar een manier om ons te onderscheiden van de talrijke lowbudget ketens.”
Meteen een klik
“Via via kwam ik in contact met No Nonsense Design. Ik had meteen een klik met Debora. Ze is een sympathieke vrouw die een klus gestructureerd weet aan te pakken. Ik hou zelf van zo’n aanpak omdat dit in het verlengde ligt van mijn eigen manier van werken. Het gevolg was dat we binnen korte tijd veel gerealiseerd hebben. Toen Debora mij de eerste ontwerpen liet zien werd ik een tikkeltje emotioneel. Vanwege het treffende ontwerp maar ook vanwege de verandering dat zoiets met zich meebrengt.
Ik merk dat onze klanten ons merk nu anders beleven. Je kunt het bijna voelen. Het werk waar ik samen met Debora de schouders onder heb gezet is zeker niet onopgevallen gebleven. We krijgen er nog steeds leuke reacties op. Het spiksplinternieuwe ontwerp op het zeven meter brede reclamebord valt onze vaste klanten opeens op. Het bord staat er al meer dan tien jaar ”
Branding en positionering
“Op dit moment werken we met No Nonsense Design aan ons nieuwe GymTonic magazine. Dit komt na Pasen uit. Die samenwerking valt goed in de smaak en ik ben van plan dit verder uit te bouwen naar een kwartaalpublicatie.
Concluderend kan ik Debora en No Nonsense Design aanbevelen. Ik voel me goed geholpen en ben nu veel verder met mijn branding en positionering. Natuurlijk is dit een schakel in de ketting… maar in dit geval wel een heel belangrijke schakel.”