Het is een drukke dag geweest en je hebt je kapot gewerkt. Doodmoe sleur je je toch nog richting de winkel om wat boodschappen te doen: een mens moet immers eten! Je grijpt snel wat voorverpakte aardappelen, een stukje vlees en omdat je toch ook wat gezond binnen moet krijgen een paar tomaten. Enkele minuten later sta je weer buiten en rep je je naar jouw keuken omdat die maag toch echt begint te grommen.
Goed opgelet?
Een supermarkt is bij uitstek één van de plaatsen waar niets aan het toeval over wordt gelaten. Elk product staat op een strategische hoogte, de verpakkingen zijn gemaakt om je te doen kopen en de hele winkel is erop gericht om jouw winkelervaring zo aangenaam mogelijk te maken. En toch is de kans groot dat je geen seconde aan ontwerp hebt gedacht in jouw zoektocht naar dat lekker varkenshaasje. Dat is een perfect voorbeeld van onzichtbaar design: iets dat veel verder gaat dan enkel de pure esthetische waarde van de ervaring maar waar wel aan elk detail is gedacht. Dat is dan ook exact wat het verschil is tussen een designer die zijn of haar geld waard is en je buurjongen die na de uren dat als hobbyist ook wel voor je wil regelen.
Een uitgekiende strategie
Nog niet overtuigd? Zet je dan even in achteruit en denk mee na over de stappen die je hebt doornomen. In geen tijd heb je de winkel gevonden: dat gigantische bord op een zichtbare plaats vertelt je wat je moet weten. Je stapt uit en de deuren openen zich automatisch voor je, daar hoef jij echt niets voor te doen. Geen deurklink die je aan moet raken, geen duw die je moet geven. In de winkel aangekomen sta je in geen tijd voor de juiste gang. Ook daar hoef je je hoofd dus niet meer over te breken. En waarom kies je eigenlijk net rijst van dat merk en niet van de 25 concurrenten? Zou het kunnen zijn omdat de verpakking zo uitgedacht is dat het voor jou opvalt in die hele reeks? Zou het kunnen dat er ingespeeld wordt op jouw persoonlijkheid en wensen?
Richting conversie
Het doel van die strategie? Conversie bereiken, een verhaal vertellen en een emotionele connectie met de klant scheppen. Die emotionele band is nodig om te verhinderen dat de consument overstapt naar één van de vele concurrenten. Maar hoe bereik je die emotionele band? Dat is de taak van de designer: met de mogelijkheden die er zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar, een verhaal vertellen dat aanslaat. Een ontwerp, en dat wordt vaak vergeten, is immers niet geslaagd als de designer en de opdrachtgever tevreden zijn. Een ontwerp is geslaagd wanneer de eindgebruiker, en dat is de consument, er tevreden mee is. En die klant? Die interesseert zich geen donder in het puur esthetische. Die interesseert zich in hoe jouw ontwerp duidelijk maakt dat jouw dienst of product voor hem of haar een oplossing kan bieden.
De boodschap?
Een goed ontwerp kan dan ook maar beter lessen trekken uit het voorbeeld van de supermarkt. Onzichtbaar design heeft implicaties waar je als klant nooit stil zou bij blijven staan en dat is ook de bedoeling. Ongemerkt inwerken op de psyche en je over de streep trekken met zaken waar je nooit bewust over nadenkt. Dat is de kracht een goed ontwerp.
Comments are closed.