Ook onder de indruk van hoe bepaalde plekken plots bekendheid verwerven … via Instagram? Sommige steden hebben dit door en pakken uit met een instagramroute om bezoekers aan te trekken. Waarom zou jij niet hetzelfde doen en je onderneming aankleden met een instagramwaardig interieur? Eentje dat bezoekers aanspoort om een foto of selfie te nemen om te delen op social media. Zo gaan anderen over jouw merk praten, een vorm van gratis marketing dus, steeds meegenomen. User-generated content zorgt ervoor dat je meer mensen bereikt op Instagram/Facebook. Enige “probleempje”: op die berichten heb je zelf geen vat. Geen nood: er bestaan manieren om dit te stimuleren. Lees dus zeker onderstaande tips voor je eigen instagramroute.
Instagramwaardig interieur
Instagram is méér dan zelf berichten en advertenties posten. Het is interessant om een community te hebben, een netwerk van ambassadeurs die elk op hun manier je merk delen. Klanten die foto’s van jouw merk maken en posten, is een krachtig medium om je merk bekender te maken en nieuwe klanten te bereiken. Niets gaat boven mond-tot-mondreclame. Je omzet stijgt en je bouwt duurzame relaties op. De kunst is om de psychologie te doorgronden waarom mensen iets delen. Eens je dit doorhebt, kan je ervoor zorgen dat je getagged wordt in hun selfies. Tijd voor instagrambait!
If you didn’t Instagram, it didn’t happen
Instagrammable plekken in je interieur
Een instagramwaardig interieur bekom je door plekken te voorzien die aanzetten tot halt houden voor een selfie. Doorloopplekken zijn hiervoor minder geschikt. Beter kies je bv. een pashokje of een onthaal/wachtruimte waar klanten eventjes alleen zijn, zodat ze geen gêne hebben om de juiste foto te maken.
Naast de ideale plek is ook de sfeer van je locatie cruciaal. Die kan je creëren met de juiste triggers.
Een instagramwaardige achtergrond
Zoomen heeft ons de voorbije jaren geleerd dat mensen niet enkel letten op jou, maar ook op het decor. Bij een instagrampost is het net zo. Bloemen doen het altijd goed. Waarom gebruiken veel grote parfummerken bloemen in hun advertenties, dacht je? Deze cosmetisch chirurg uit L.A. plaatste dit in haar onthaalruimte. (De dames die er komen, maken wel best een selfie VOORDAT ze onder het mes gaan :-))
Wallart
Iets wat opvallender en unieker is, scoort zeker. Een artwall creëren bijvoorbeeld. Denk maar aan champagnebar “The Riddler” in San Francisco. Daar prijkt een gigantische ontkurkende champagnefles op de voorgevel. Hoeft het nog gezegd dat dit al heel wat mensen geïnspireerd heeft tot een feestelijke post?
Instagram-bait voor een instagramwaardig interieur
Denk aan je eigen ervaring. Hoeveel van onderstaande zaken heb je zelf al gefotografeerd en op Instagram geplaatst? Een quote, een krijtbord, een grappige installatie, sublieme grapjes, opvallende kleuren, een speciale vloer (sneakerselfie)… Bingo? Je hoeft het niet altijd ver te zoeken, dergelijke dingen pakken gewoon goed op foto..
Over-the-top voor een instagramwaardig interieur
Vergeet die Belgische bescheidenheid, ga er volledig voor. Kies een concept dat tot in het kleinste detail aansluit bij je merk, dat je klanten al direct bij het binnenkomen dat speciale gevoel geeft. (Zoals de suikerpakjes die je in deze zaak krijgt.)
Instagrammable mensen
Je hebt nu een hotspot. Wil je die laten renderen, dan moet je ook rekening houden met menselijk gedrag.
Gunfactor
Je mag ervan uitgaan dat de meeste mensen die bij jou over de vloer komen je iets gunnen. Wees dus niet verlegen en motiveer hen om een selfie te nemen. Dat tikkeltje extra kan hen over de streep trekken, zoals die sticker op de paskamerspiegel, die selfiewedstrijd die je organiseert of nog een andere creatieve ingeving. Oh, vergeet niet dat je interieur pas écht instagramwaardig is wanneer je logo of herkenbaar merkicoon een hoofdrol erin speelt.
Mik op ervaringen
Mensen zijn sociale wezens. Ze delen iets op Instagram omdat ze anderen willen laten meegenieten van hun eigen ervaring. “Kijk eens welke lekkere cocktail ik hier voor me heb.” “Zie eens naar mijn nieuwe schoenen.” “Raad eens waar ik nu ben.” Mik dus op het creëren van ervaringen voor je volgers. Met unieke details onderscheid je je van je concurrenten.
Er goed uitzien is instagrammable
Maak je ook zoveel selfies vooraleer je er eentje hebt waar je helemaal tevreden over bent? Heel herkenbaar. En niet zo verwonderlijk, want iedereen wil er graag goed uitzien, zeker op een foto die een eigen leven gaat leiden op Instagram. Jij kan je volgers daarbij helpen. Creëer een hotspot die flatterend is door de juiste achtergrond, compositie, belichting…
Conlusie
Is je interieur instagramwaardig? Dan loopt delen op social media als een trein. Durf in te spelen op deze vorm van marketing en creëer een conceptueel interieur waardoor instagramplaatjes de moeite waard worden. Je hoeft heus geen dure naakte reus aan te kopen om te scoren op social media. Het kan met een veel kleiner budget. Wanneer je bovenstaande tips toepast en/of je professioneel laat begeleiden, zal je merkwaarde automatisch stijgen. Wil je weten hoe je de ideale make-over geeft aan je interieur om er een hotspot van te maken? Op donderdag 17 maart geef ik een gratis webinar over dit onderwerp tijdens een lunch and learn. Je kan je hier inschrijven op de webinar.
Comments are closed.