Hoe leg je aan de kapster uit welk kapsel je precies wil? Juist, je toont een foto. Hoe vertel je de thuisblijvers over je reis? Door kiekjes door te sturen natuurlijk. Het is dus helemaal niet zo gek om ook voor je bedrijf te werken met een visuele voorstelling van je interieurideeën, zodat het resultaat perfect bij je merk past. Een moodboard voor je interieur helpt alvast om een Babylonische spraakverwarring te vermijden wanneer je aan het overleggen bent met je designer over het ontwerp van je logo, je huisstijl of een compleet nieuw interieur.
Wat is een moodboard precies?
Herinner je je de collages die je maakte in de lagere school? Dat waren eigenlijk moodboards avant la lettre. Een moodboard is zoals het woord het zegt letterlijk een collectie, verzameling, collage van visueel materiaal dat je kleeft of verzamelt op een fysiek of digitaal stuk papier of bord (board), met de bedoeling een gevoel, stijl, concept, sfeer of stemming (mood) weer te geven.
Waarom is een moodboard zo’n krachtig medium?
Interieur moodboard voor visuele voorstelling
Wanneer je met je (web)designer of copywriter niet enkel praat, maar hem of haar ook toont wat je in gedachten hebt, weet de ander veel beter hoe hij of zij creatief aan je wensen kan voldoen.
Houvast en zekerheid
De richting van je ontwerpproces is voor eens en altijd duidelijk. Een moodboard (voor je interieur) behoedt je voor dwaalsporen. Je gaat veel sneller recht op je doel af. Je hebt altijd iets om naar terug te grijpen wanneer je het even niet meer weet.
Mis poes? Komt niet meer voor
Een miskoop wordt haast onmogelijk met een moodboard. Dankzij je visuele referenties worden alleen maar beslissingen genomen die in het totaalplaatje van je onderneming passen.
Hoe begin je eraan?
Vooraleer je visueel aan de slag gaat, leg je best eerst enkele dingen vast. Doe dit door zaken zoals merkmissie, merkwaarden, beoogde doelgroep enz. neer te pennen. Aan de hand van wat je neergeschreven hebt, stel je je moodboard samen. Doe dit echter niet met één idee-fixe. Een moodboard is geen dwangmiddel. Het dient om te verkennen, om met een open blik te kijken naar mogelijke oplossingen voor je ontwerp.
Verzamelen voor het moodboard van je interieur
Wat heb ik al?
Meestal is het niet nodig om te starten “from scratch”. Vaak heb je al een logo, bepaalde kleuren, een pand. Begin hiermee en verwerk ze in je moodboard. Deze zaken vormen de basis om inspirerend materiaal te verzamelen.
Geen limiet op ideeën of materialen
Laat daarna je ideeën de vrije loop, zonder een limiet erop te plakken. Wil je bijvoorbeeld je droomwinkel vormgeven, beperk je dan niet tot plaatjes van enkel winkels. Integreer ook abstracte foto’s (strakke geometrie versus organische elementen), landschapsfoto’s, plaatjes van producten die je verkoopt …
Verzamel niet enkel foto’s, maar ook materialen. Tactiele elementen zoals verfstalen en stofrestjes bieden een meerwaarde om het gewenste gevoel over te brengen.
Old school of modern: aan jou de keuze
Naargelang je eigen persoonlijkheid kan je “op grootmoeders wijze” met schaar en magazines, lijm of een prikbord aan de slag. Niets mis daarmee.
Of je kan gaan voor de moderne manier en werken met visuele digitale platformen zoals Pinterest en MoodStream.
Hoe je het ook aanpakt, hou je moodboard niet voor jezelf, maar deel je visie met je designer. Wissel ideeën uit, werk samen om je visie verder te ontwikkelen en geef hem of haar daarbij de nodige creatieve vrijheid. Een droomontwerp, daar doe je het voor. Hoe kan dit beter dan met een moodboard? Want een beeld zegt meer dan 1000 woorden, toch?
Inspiratie nodig voor jouw moodboard, kan je op ons Pinterest-account vinden: Pinterest
Comments are closed.