In een wereld vol concurrenten is het belangrijk dat je merk herkenbaar is voor je doelgroep. Maar hoe? Kleuren zijn het antwoord. Volgens wetenschappelijk onderzoek* neemt merkherkenning met 80% toe door kleur. 80%! Belangrijk is dat je consistent blijft, door binnen de lijntjes te kleuren. Zorg ervoor dat je dezelfde kleuren blijft doortrekken, niet alleen op je sociale media, maar ook op je website. Zelfs offline, denk maar aan flyers of naamkaartjes. En dus ook… je fysieke ruimte, je winkel, je kantoor, je salon.
Wat zijn huisstijlkleuren als je ze niet doortrekt in het ‘huis’ van je onderneming?
Via de look en feel van je communicatie schep je bepaalde verwachtingen bij (toekomstige) klanten. Kleuren spelen hierbij een grote rol. Het is belangrijk dat die verwachtingen dan ook vervult worden wanneer ze je winkel binnenstappen. Als je dit succesvol uitvoert schep je vertrouwen bij je klanten. En dat is waar we naar streven!
Hiervoor is Ikea een perfect voorbeeld van hoe je dezelfde kleur kan doortrekken in zowel je communicatie als in je interieur. Ook zijn ze een levend bewijs van hoe goed consistentie werkt. Of je nu in Hasselt bent of in Rio de Janeiro, iedere vestiging zal er hetzelfde uitzien en al je verwachtingen bevestigen.
Enkele tips om je huisstijlkleuren toe te passen in je interieur
Je weet nu hoe belangrijk je kleuren zijn voor het interieur van je bedrijf. Maar hoe kan je deze kennis omzetten in praktijk? Enkele tips!
Tip 1: Werk met de 80-20 ratio
Werk je in je huisstijl met trendgevoelige kleuren, dan kan je in je interieur beter gebruik maken van de 80%-20% ratio. Waarbij 80% niet-trendgevoelige kleuren zijn, die de basis vormen van je interieur. Denk dan aan vloeren en vast meubilair (omdat dit nogal kostelijk is om aan te passen eens de trend gepasseerd is). De overige 20% kan je gebruiken om in te vullen met de trendgevoelige kleur, met bijvoorbeeld accessoires die je makkelijk kan veranderen. Aan een geverfde muur, een felgekleurde kussen of stoel is immers weinig risico als die trendkleur ineens verdwijnt.
Tip 2: Hou rekening met het effect op medewerkers
Ondanks het feit dat de merkkleuren die we gekozen hebben voor de huisstijl van dit bedrijf rood en zwart zijn, hebben we het rood weinig en subtiel gebruikt in het interieur. Rood is een kleur die bij veel gebruik agressief kan overkomen, een eigenschap die niet past in een advocatenkantoor. Ook de effecten op de advocaten zelf zouden zouden minder positief zijn. Zij willen liever een rustgevende omgeving om in te werken.
Tip 3: Hou rekening met je product
Pip en Flo is een winkel die kinderkledij verkoopt. Producten die typisch al over veel kleuren beschikken. Door te kiezen voor een inrichting met neutrale kleuren, wilden we ervoor zorgen dat de kledij meer in het oog springt en de aandacht krijgt van de shopper. Op deze manier probeerden we enige rust te bewaren in een dynamische omgeving.
Tip 4: Hou rekening met de emotie die je wil overbrengen
In een ruimte waar verschillende diensten plaatsvinden, kan het zijn dat je per dienst een andere emotie wil opwekken bij je klant. Neem bijvoorbeeld dit schoonheidssalon, waar je terecht kan voor vele behandelingen. Elke behandeling heeft een andere benadering nodig. Een massage? Een rustgevende kleur als blauw. Een epilatie? Wit om elk haartje te kunnen zien.
En dan ook nog je huisstijlkleur toepassen? Geen onmogelijke taak!
Met RGB led-verlichting kan je je interieur met verschillende kleuren belichten en kan je het aanpassen naarmate het gevoel je wil overbrengen.
Tip 5: Speel met materialen
Als we denken aan huisstijlkleuren gebruiken in je interieur, denken mensen al snel aan een muur verven en klaar? Maar ook materialen hebben een kleur en kunnen meer diepte geven aan je ‘huisstijl’ dan puur kleur. Materialen hebben immers allemaal een eigen kleur, textuur, glansgraad en doorzichtigheid. Je kan met deze factoren spelen voor meer diepte en je kan er heel ver in gaan.
Hier hebben we gekozen voor groene tegels als spatwand. De tegels zijn geplaatst in visgraatmotief, en hebben een bepaalde glansgraad. Dit draagt beide bij aan de esthetische look en feel en is zoveel ruimtelijker dan een doodgewone geverfde groene muur. Door te kiezen voor een ander soort materiaal hebben we hier bijgedragen aan een interieur dat professioneler oogt bij klanten en ook een positieve indruk laat.
Zo zie je dus dat je huisstijlkleuren niet alleen gebruikt worden bij je drukwerk en website. Consistent gebruik van kleuren, ook in het interieur van je bedrijf, is hier key voor de herkenbaarheid van je merk.
Overvalt deze informatie je een beetje? Neem niet te veel hooi op je vork en stuur ons een mailtje via [email protected] . Wij staan altijd voor je klaar en helpen je graag verder, zonder enige nonsense.
*‘Investigating the effects of color’, 1990
Comments are closed.