De geschiedenis van het logo gaat verder terug dan je zou denken: het was in een tijd waarin mensen nauwelijks konden lezen dé manier bij uitstek om een boodschap over te brengen. De hiërogliefen van de Egyptenaren, de rotstekeningen en ga zo maar door. Toen in de Romeinse tijd handel steeds belangrijker werd en de eerste echte grootsteden verschenen nam het belang van een symbool nog meer toe. Een Romeinse bakker kon nooit volk lokken met het opschrift “bakkerij”. Enkel de elite kon dat lezen en een beter plan drong zich dan ook op: een symbool van brood in het uitstalraam. Simpel, doeltreffend en door iedereen te begrijpen. Een krachtig marketingtool dat ook vandaag de dag, in een wereld die wel kan lezen, van cruciaal belang is.
Het aantrekken: koop hier je brood
Waar je 100 jaar geleden misschien één bakker in de wijde omgeving had, is dat tegenwoordig wel even anders. De wereld is geglobaliseerd. Die betere bakker in het naburige dorp? Is ondertussen even bereikbaar als eentje aan de andere kant van de wereld. De wereld is hypercompetitief geworden, het is dan ook nooit belangrijker geweest om jezelf te onderscheiden. Jouw pluspunten benadrukken is broodnodig geworden, misschien nog meer dan het product dat je daadwerkelijk verkoopt.
Klinkt als een uitdaging? Wacht tot je hoort dat we reclame gewoon hartgrondig beu zijn. We krijgen op dagdagelijkse basis zo veel prikkels te verwerken dat we niet meer alles kùnnen lezen. We zoeken shortcuts op om onze hersenen te beschermen van de overvloed aan informatie. Een logo is een dergelijke shortcut: het zegt ons veel zonder dat we daar veel moeite voor moeten doen. We hebben jouw boodschap niet gelezen maar dat logo wel gezien. Dat is de grote impact van een klein logo.
De verleiding: kraakvers brood vind je bij ons
Een logo gaf vroeger uitsluitend mee wat je verkocht. Vandaag vertelt een logo een verhaal. Het fluistert waarom ze bij jou moeten kopen. Het beeldt jouw unieke kwaliteiten uit. Jouw brood is niet afgebakken maar vers! Het is de eerste indruk van jouw onderneming.
Helaas houdt dat ook een groot risico in. Een slordig logo? Dat suggereert dat je jouw zaak niet serieus neemt en kost klanten. Kort door de bocht? Ongetwijfeld maar dat is wel degelijk hoe mensen denken. Een eerste indruk kan je maar één keer maken en verloopt in een fractie van een seconde. Een slechte indruk goedmaken is bijna onmogelijk!
Het resultaat: hoeveel broden verkoop je daarmee?
De return on investment van een logo correct meten? Gaat bijna niet! Maar dat het oplevert, staat als een paal boven water! Een zwak logo kost je sowieso een percentage aan mogelijke klanten. De eerste indruk spreekt niet aan en deze klanten kopen dan ook geen brood. Een goed logo brengt daarentegen niet alleen klanten aan maar spaart ook geld uit. Meer klanten staat gelijk aan minder marketingkosten om die extra klanten te lokken.
Heel wat mensen beschouwen een logo nog altijd als een leuke bijkomstigheid. Een mooie afbeelding zonder meer. Niets is echter minder waar: een goed logo is een effectieve tool die het verschil kan maken tussen een klant verwelkomen of weg zien stappen. Wil jij weten of jouw logo de juiste boodschap uitdraagt, die klanten verwelkomt? Kom eens op de koffie bij mij, dan bekijken we het samen!
Comments are closed.