Over geuren en kleuren valt niet te twisten. Over je merkkleuren wél. Die hebben de grootste invloed op de perceptie van je klanten, met name 60 tot 90 procent*! Niet onbelangrijk dus om te weten wat de psychologische betekenis is van kleuren. Want die gaan een invloed hebben op wat je als merk gaat uitstralen. In deze blog hebben we het over de invloed van kleuren op je (toekomstige) klant en zijn koopgedrag.
De psychologische betekenis van kleuren als invloed op koopgedrag
Het eerste wat een kleur moet doen is de aandacht trekken. Dat moet niet perse met een felle kleur, maar kan ook door de te verwachte kleur te gebruiken. Zo verwacht een klant die op zoek is naar een luxueus horloge kleuren als zwart, goud, zilver. Zijn oog zal in de winkelstraat dus ook getrokken worden naar een gevel of etalage die die kleuren heeft.
Het volgende wat een kleur moet doen is zorgen voor merkherkenning. Kleur is het eerste wat je je herinnert over een merk. Later volgt de naam en de vormgeving. Gebruik je kleuren dus in alle communicatie naar je klant, leveranciers en stakeholders. Maar denk ook aan hoe je je kleuren toepast in het interieur van je winkel. Die herkenning zal ervoor zorgen dat je merk vertrouwen opwekt bij klanten en zij dus sneller geneigd zijn om bij jou te kopen.
Wat maakt een kleur ‘goed’? De invloed van kleuren op je brein
Of een kleur goed of slecht past bij je winkelmerk, hangt af van het effect op het menselijk brein. De invloed van kleur op het menselijk brein vertaalt zich namelijk in 2 reacties;, namelijk arousal en evaluatief.
Arousal reactie
Je kent het wel: je hart gaat sneller kloppen, het bloed raast door je aders en het voelt alsof je de hele wereld aankan, precies alsof je net op een achtbaan hebt gezeten. Wel, dit zijn kenmerken van een arousal reactie (opwinding). De kleuren rood en oranje hebben dit effect op mensen. Afhankelijk van je tone of voice en doelstellingen zullen deze kleuren je merk perfect aanvullen of omgekeerd en zullen ze niet in de juiste toon vallen bij je klanten. Voorzichtig zijn en goed nadenken is dus de boodschap.
Evaluatieve reactie
Je raadt het: deze reactie is de evaluatie van je klanten. Vinden ze dat de kleur past bij je boodschap? Het is wetenschappelijk bewezen** dat consumenten kleuren zoals blauw en paars positiever ervaren dan rood en oranje, zolang ze in de context passen natuurlijk.
Maar, wat maakt een kleur goed?
Hoe kom je aan de juiste kleur voor je merk? Je kan het vinden a .d.h.v. deze 3 factoren:
- De geschiktheid: Het belangrijkste is natuurlijk dat de kleur die je kiest bij jouw aanbod past. Ook is het van cruciaal belang dat de kleur van je product of dienst past bij de semantische betekenis van je product. Zo kan je bv. beter blauw gebruiken i.p.v. geel voor een verfrissend flesje water.
- De esthetiek: Het is vanzelfsprekend dat je de kleur kiest in combinatie met de esthetiek en niet alleen op basis van de geschiktheid. Is het visueel aantrekkelijk? Trekt het de aandacht? Nog belangrijker: Verhoogt het de merkloyaliteit? Dit zijn allemaal vragen die je best in acht neemt.
- De waarde: Neem de sociale waarde van je merk onder de loep. Vertaalt je kleurgebruik zich in de waarde die jij voor ogen hebt? Lees de case van Kwizien.
Maar wat is nu de psychologische betekenis van specifieke kleuren? We bespreken de meest voorkomende kleuren in de bedrijfswereld.
Het rood van YouTube
Dit is de kleur om op te vallen! Het is ideaal om op te vallen, vandaar dat het altijd terugkomt op verkeersborden.
Het positieve aan deze kleur is dat het een arousal veroorzaakt, het zorgt voor een opwindend en warm gevoel.
Ongunstig is wel dat het bij een overmatig gebruik kan leiden tot agressiviteit en dominantie. Het kan ook wel eens aanzetten tot provoceren.
Het blauwe van Oral-B
Ook hier is het cruciaal om de kleur juist te gebruiken. Als blauw wordt gebruikt in een verkeerde context krijgt je brein het signaal dat je moet oppassen, vandaar dat deze kleur ook op verkeersborden wordt gebruikt.
Blauw is de kleur van intelligentie. Het zet aan tot logisch redeneren en geeft een gevoel van stabiliteit en loyaliteit.
Het heeft ook wel een politieke betekenis, blauw kan best conservatief overkomen. Ook staat het voor status en macht, waardoor het wel eens afstandelijke en kil kan opgevat worden.
Het geel van Ikea
Geel kan positieve emoties opwekken, net zoals de zon die na de lange winter schijnt.
Geel is de kleur van plezier, geluk en levenslust. Het wekt ook een gevoel van zelfvertrouwen op. Denk maar aan de klanten van Ikea die al hun meubilair van nul zelf in elkaar zetten 😉
Bij een fout gebruik kan het wel zorgen voor nervositeit en overprikkeling. Het kan je klanten ook irriteren en angst zaaien.
Het zwart van Chanel
Zwart kennen wij als kil, maar als merk zijn er oneindigveel mogelijkheden en kan je ervan maken wat je maar wil.
Vele high-end modemerken gebruiken zwart om glamour en elegantie uit te stralen. Zwart staat voor autoriteit en degelijkheid.
Het groen van Animal Planet
Groen staat voor natuur. Voor rust en ontwikkeling. Groen is de kleur waarmee je ontspant na een drukke dag, maar dat is heus niet altijd zo.
Groen is een van de positiefste kleuren. Zo staat het voor genezing en vernieuwing. Groen is ook heel levendig en kan ook staan voor vruchtbaarheid.
Maar, de keerzijde van de medaille is dat het ook een vervelende kleur kan zijn. Het is lang niet zo dynamisch als rood. Ook kan het als jaloers opgevat worden, dus je moet er heel voorzichtig mee spelen.
Samen vormen deze kleuren een mooie regenboog, maar iedere kleur op zich is veel machtiger dan allemaal tezamen. Ligt jouw kleurenstrategie momenteel niet goed? Wil je weten of je de psychologische betekenis van kleuren goed inzet voor je bedrijf? En hoe je je huisstijlkleuren op de beste manier doortrekken in jouw interieur? Ga vandaag nog aan de slag en aarzel niet om contact op te nemen! Wij helpen je graag verder met onze expertise, zonder enige nonsense.
*Bron: CCI COLOR – Institute for Color Research
**https://www.colorcom.com/research/why-color-matters
Comments are closed.