De zomer is in het land! Naast aangename temperaturen betekent dat ook de jaarlijkse exodus richting het buitenland. Ideaal om zelf ook even de batterijen op te laden. Het is echter ook het geknipte moment om, terwijl de concurrentie lekker aan het strand ligt te luieren, een voorsprong op te bouwen. Neem samen met No Nonsense Design jouw customer journey onder de loep, met de interieurscan. Ik neem je graag mee op (klanten)reis doorheen je eigen zaak om te ontdekken waar jij (verkoop)kansen laat liggen, waar je je klantbeleving kan optimaliseren en wat een negatieve impact heeft op de efficiëntie van je dagelijkse werking. Hoe voorkom je dat klanten spontaan een telefoontje aan ‘Red mijn vakantie’ plegen in jouw zaak?
Naar het reisbureau: het belevingsonderzoek
Een goede reis staat of valt met een goede voorbereiding. Aan de hand van enkele gerichte vragen, waar de interieurscan mee begint, bezorg jij me de nodige inzichten in jouw zaak. Aan de hand daarvan stippel ik de beste route uit.
De klantenreis zelf? Die begint op de startbaan waar de klant beslist om in te stappen of last minute bedenkt. De belangrijkste vragen in dit stadium draaien rond visibiliteit en herkenbaarheid. Is jouw vlucht duidelijk aangegeven? Moeten de klanten zelf nog op zoek naar informatie? Kortom: lopen passanten zo voorbij aan jouw zaak? De eerste indruk speelt zich hier af en jouw branding moet dus echt (reis)boekdelen spreken!
Sightseeing: is jouw klantgerichtheid voor verbetering vatbaar?
We zijn opgestegen en geland. Het vervolg van de reis speelt zich af in jouw zaak. Wat zijn jouw toeristische trekpleisters en lokken ze wel genoeg toeristen? Wat is de oorzaak van het minder goed in de markt liggen van bepaalde gebieden en waar zitten jouw verborgen parels?
Kortom: we gaan na hoe klantgericht jouw zaak is ingericht. Bezorg je jouw klanten bijvoorbeeld een goede kaart om zich te oriënteren doorheen de zaak? Een gefrustreerde klant die niet kan vinden wat hij zoekt? Dat vraagt om een slechte review op tripadvisor. Daarom ga ik alles na van vloer tot plafond. Naast de trekpleisters heeft ook de gehele inrichting, de algemene look-en-feel een grote invloed heeft op jouw klanten en hun koopgedrag. Want met de juiste nuances moedig je bepaalde gedragingen en beslissingen aan. In de interieurscan gaan we dan ook op zoek naar die verbeterpunten.
De algehele ervaring ter plekke: de klantbeleving
Natuurlijk ben je anders dan de concurrentie. Maar weten jouw klanten dit ook? De juiste inrichting in de winkel is al voldoende om de juiste signalen uit te zenden. Met de interieurscan ga ik na of je de meerwaarde hebt die klanten verwachten van een 4 sterren hotel of het voorlopig toch eerder een hostel is. Waarom dit aspect zo belangrijk is? Anders dan traditionele marketing, zoals print, is de invloed van het interieur onmiddellijk en 3-dimensionaal. Het speelt in op de klantbeleving via alle zintuigen. Het is de tool bij uitstek om in een verzadigde markt de reizigers toch aan te trekken.
De foto’s nog eens herbekijken: het in kaart brengen van de klantenreis
Een geslaagde reis? Dat betekent tal van leuke souvenirs en prachtige foto’s. Dat souvenir na de interieurscan is een uitgebreide en grondige analyse. Een draaiboek dat jou precies zegt hoe klanten een bezoek aan jouw zaak beleven en waar de verbeterpunten zitten. Dit verslag is dan ook jouw visum naar een plek waar je meer klanten aantrekt, een omzet die groeit en een sterkere merk- en klantbeleving.
Schakel professionele hulp in
Met een koffer vol expertise en de ervaringen van meer dan 10 jaar als interieurarchitect en grafisch vormgever reik ik je de juiste inzichten aan, die van jouw interieur een reisgids maakt, die toeristen naar de juiste plekken brengt, die hen in een goed humeur brengt en in een ‘buying mood’. Laat deze gids je klant leiden doorheen je zaak en jouw producten of diensten doen verkopen.
Ready for take off? Bestel hier je tickets!
Comments are closed.