Kwizien, winkel in kwalitatieve keukenartikelen te Zonhoven, liep de afgelopen jaren tegen een aantal problemen aan. Niet alleen qua branding, maar ook qua interieur van de fysieke winkel.
Eigenares Els merkte namelijk dat bezoekers van Kwizien hun weg niet zo goed konden vinden in de winkel. Maar ook de inrichting oogde niet helemaal lekker en voor het gevoel was er geen optimale klantbeleving.
No Nonsense Design bracht samen met Kwizien alle problemen in kaart en stap voor stap werden een volledige rebranding en redesign van het interieur uitgevoerd. In deze casestudy alle facetten van dit uitdagende maar vooral leuke en geslaagde project!
Nieuwe huisstijl op basis van kleurassociaties
Kwizien staat voor kwalitatief hoogwaardige producten. Dit werd echter niet goed genoeg uitgedragen. De oorzaak? De kleur. Kwizien voerde jarenlang oranje aan als hoofdkleur in de winkel. Het probleem van oranje? Kleurassociaties. Mensen associëren de kleur oranje vaak met ‘goedkoop’. En hiermee was er direct een mismatch met de gewenste propositie.
Huisstijl
Om dit probleem direct op te lossen voerde No Nonsense Design direct een nieuwe huisstijl door. Dit gebeurde door een nieuw kleurenpalet: 3 tinten rijkelijk groen en een beetje fuchsia. Het rijkelijk groen doet denken aan eten het het fuchsia contrasteert mooi met groen. De combinatie geeft een frisse uitstraling. Daarbij geeft de nieuwe kleurcombinatie een positieve associatie, namelijk die van kwaliteit.
Marketingcommunicatie
De huisstijl werd afgemaakt door luxueuze cadeaubonen, loyalty cards (klantenkaarten), visitekaartjes en ander communicatiemateriaal. Zelfs de bestickering van de thee-producten werd onder handen genomen en in dezelfde huisstijl doorgevoerd. Allemaal voor een optimale klantbeleving en maximale herkenning. De huisstijl werd zelfs doorgetrokken in de de prijskaartjes.
Op basis van de nieuwe huisstijl keuze werd ook de winkel heringericht.
Feel good beleving in de winkel
De winkel van Kwizien miste vooral een warme uitstraling, zowel binnen als van buiten. Binnen heerste voorheen een ‘koude’ en ‘afstandelijke’ sfeer. Dit kwam vooral door het interieur; bestaande uit o.a. een betonvloer en metalen rekken die statisch achter elkaar stonden. Het gevolg hiervan was dat mensen binnen hun weg niet zo goed konden vinden. En deze mensen waren vaak dus ook snel weer vertrokken.
Winkelinrichting redesign
No Nonsense Design ging daarom direct aan de slag met de basis van de winkelinrichting, bestaande uit de routing, lay-out en fysieke positionering van het assortiment. Voorbeeld? De kassa. Deze werd dichter bij de ingang geplaatst. Zo heeft Els beter zicht op wie er binnenkomt en kan ze direct advies geven, als klanten vragen stellen?
Nieuwe uitgang
Er heerste verder behoorlijk wat frustratie over de voormalige uitgang. Die zat aan de zijkant, maar bezoekers waren geneigd om via de straatkant weer te vertrekken. Van de ingang werd daarom direct ook een uitgang gemaakt.
Klantbeleving in de winkel
Een ander heikel punt was de beleving binnen in de winkel. Mensen bleven niet lang gezellig rondsnuffelen in de winkel.
No Nonsense Design maakte het zo, dat de mensen graag en lang in de winkel willen rondlopen. Niet alleen leuk voor bezoekers, maar ook om zo de kans op verkoop te verhogen. Dit werd bereikt door verschillende zaken. De rekken werden speelser gepositioneerd, er werden planten geplaatst (om een wat meer huiselijke sfeer te krijgen), en ook rondom kleuren en materialen werden nieuwe keuzes gemaakt.
Shop-in-Shop theeconcept
De eigenares van Kwizien wilde het aanbod graag uitbreiden met een shop-in-shop met theeproducten, maar ze zag geen ruimte voor dit idee.
No Nonsense Design dacht mee en integreerde het thee-concept vooraan in de winkel. Hier staat een grote toog waar vaak proeverijen en workshops plaatsvinden. Dit draagt mee aan de beleving van de klant. Alle producten staan uitgestald. Hiermee worden de zintuigen van bezoekers optimaal geprikkeld. Men kan alle theesoorten ruiken. Het doel? Een sensorische beleving voor de klant. Bijkomend voordeel? Een huiselijke sfeer, die warm en intiem aanvoelt.
Finishing touch: de voorgevel
Aan de voorgevel voegde No Nonsense Design bestickering toe om het nieuwe concept aan te kondigen. Maar ook om extra visibiliteit te hebben en op te vallen voor de passanten binnen het winkelgebied.
Benieuwd naar het eindresultaat? Bekijk de volledige rebranding van Kwizien Zonhoven.
Worstel je zelf ook met een van bovenstaande problemen? Twijfel dan niet en neem vooral contact op. Wij denken graag met je mee en leveren oplossingen op maat.
Lees ook wat Els van Kwizien van de uitgevoerde redesign werkzaamheden door No Nonsense Design vindt.
Comments are closed.