Ook ontgoocheld dat je nieuwsbrieven amper geopend, laat staan gelezen worden? En je had nu net geprobeerd om goede content te bedenken in een visueel aantrekkelijk jasje. Een gemiste kans. Via nieuwsbrieven kan je namelijk de band met je volgers versterken en veel conversie creëren. Lees je mee hoe je die perfect opstelt en wat daar allemaal bij komt kijken? Onderstaande tips spreken uit persoonlijke ervaring.
Indeling van de nieuwsbrief voor vlotte leesbaarheid
Mensen hebben weinig tijd om lectuur door te nemen. Dit geldt zeker voor nieuwsbrieven. Zorg dus voor een slim ontwerp door de belangrijke elementen in het vet te accentueren. Zo trek je de aandacht van je lezer en neemt die de informatie sneller op.
Wist je dat onderzoek uitwijst dat je slechts 8 seconden hebt om je boodschap te verduidelijken? Het is dus belangrijk dat je de meest essentiële info bovenaan plaatst, net onder de header, met vette lay-out. Middenin je brief kan je met bullets werken om je lezer bij de les te houden.
Ontwerp nieuwsbrief helpt leesvermogen
Ook de vorm van je nieuwsbrieven zorgt voor betere lectuur. Ellenlange blogteksten, daar wacht niemand op. Wissel je tekst af met afbeeldingen, een GIF of andere visuals en je zult al méér reactie krijgen. Mensen zijn visuele wezens. Een beeld spreekt direct aan, terwijl een tekst veel meer tijd vergt (die we helaas niet altijd hebben). Nieuwsbrieven bestaan uiteraard niet enkel uit beelden. Zorg dat je tekst niet te druk is. Dit doe je door witruimte te creëren. Geef letterlijk kleur aan het geheel om belangrijke elementen te accentueren. Probeer eens een CTA-knop in een contrasterende kleur: je zult algauw merken dat het werkt.
Hoe vaak en wanneer verstuur je je nieuwsbrieven?
Een pasklaar antwoord op deze vraag bestaat niet. Alles hangt af van jouw type bedrijf en je doelpubliek.
Ikzelf krijg bijvoorbeeld graag om de 3 à 4 weken nieuwsbrieven van Nespresso, want voor mij is deze inhoud praktisch en boeiend. Maar een mailing van een coach die me om de haverklap zijn nieuwste programma voorstelt? Nee, daarvoor schrijf ik me snel uit.
Een particulier leest graag je nieuwsbrieven tijdens zijn vrije tijd, dat vindt hij handig. Nieuwsbrieven naar bedrijfsleiders stuur je niet op maandagochtend. Dan heeft die het veel te druk en is jouw info de speld in de hooiberg. Een tip: bij Mailchimp is het mogelijk om verzendtijden te testen en zo het ideale ogenblik uit te zoeken. De details ontdek je tijdens de opleiding Mailchimp voor gevorderden (afgelopen).
Content voor je nieuwsbrief
Absoluut te vermijden is dat mensen zich uitschrijven. Voorkom dit door je commerciële content af te wisselen met iets wat de lezer waardevol vindt, zoals tips en inspiratie. Je onderscheidt je pas echt van de concurrentie door een emotionele band op te bouwen met je lezer.
Conclusie
Vat de aandacht van je lezer, richt je op je doelpubliek en creëer boeiende content. Meer weten hoe dit efficiënt gaat via Mailchimp? Aarzel niet en schrijf je snel in voor deze opleiding (afgelopen) die plaatsvindt op 30 september 2020.
Comments are closed.