De beste geur die ik ooit heb geroken? De dampende pot spaghettisaus die mijn mama stond klaar te maken als ik weer met grote honger van school kwam. Of die heerlijke paar weken dat mijn nieuwe auto ook echt nieuw rook voor een mix van broodjes en stof het overnam :-). De andere kant van de medaille? De penetrante geur van het ziekenhuis die maar al te veel mensen al te goed kennen en vrezen. De sterke koppelingen tussen geuren en herinneringen is niet toevallig. Een feit dat heel wat mogelijkheden biedt.
De geurbeleving
Onze reukzin is een emotioneel zintuig. Logisch ook: het is een zintuig gelegen in net dat deel van ons brein dat onze emoties en persoonlijkheid bevat en dat heeft zo zijn implicaties. De sterke koppeling tussen bepaalde geuren en herinneringen is daar een typisch voorbeeld van zoals spaghetti voor mij ‘mama’ betekent. Geuren zijn dan ook bij uitstek het middel om bepaalde emoties en belevingen los te weken. Deze wetenschap integreren in jouw merkbeleving biedt als ondernemer tal van kansen. Het mooiste van dit alles? Vaak zijn we ons van de impact ervan niet eens bewust.
Geurmarketing
Waar geurmarketing al sinds de jaren ’90 een aparte niche binnen de marketing is dringt het pas nu ten volle door in onze contreien. Steeds meer winkels spelen handig in op deze emotionele connectie om ons als klanten een gevoel van welzijn en welbehagen te geven. Dat is het onmiddellijke effect van een aangename geur, op lange termijn zijn de gevolgen een omzetstijging en klantenbinding. Het versterken van merkbeleving door middel van geuren is niet gek bekeken: volgens onderzoek* is de impact van geur op consumentengedrag enorm. Niet alleen staat de klant positiever tegenover de zaak, maar bovendien stijgt de aankoopintentie en de retentiegraad.
Meer dan een geur
Poepsimpel toch? Stap 1: een lekker geurtje verspreiden in jouw zaak. Stap 2: winst! Nee, helaas. Nog belangrijker dan een aangename geur is de juiste geur kiezen. De context is hier koning en dat is eigenlijk enkel maar logisch. De geur van vers gebakken spek hoort niet in de afdeling “vegetarisch” thuis. Het moet passen bij de doelgroep die je voor ogen hebt en de branding waarvoor gekozen is. Zo is de geur van vers gesneden gras een goed idee voor een doe-het-zelf-zaak en versterkt Kinepolis bewust de geur van popcorn. Een positieve merkbeleving bieden start bij het aanpassen van het aroma aan het publiek, het aanbod en jouw branding. Maak jij al gebruik van aroma’s in je zaak of zou je dit een aanwinst vinden? Laat het hier onder weten in een reactie!
Comments are closed.