Tegenwoordig kan een goed beleid rondom internetmarketing niet ontbreken, zo lijkt het. Toch is tastbare marketing, en zeker in de wereld van retail, onontbeerlijk. Jouw potentiële klanten lopen namelijk gewoon over straat. De truc zit ‘m in een goed gevelontwerp, dat klanten uitnodigt om binnen te komen. De voorgevel van je winkel is voor de klant de eerste kennismaking met jouw merk en koopwaar. In deze blog deel ik graag een aantal tips voor een goed gevelontwerp.
Het ontwerp van de voorgevel van een winkel
Je wilt dat de voorgevel van jouw winkel voor geen enkele passant onopvallend blijft, maar ga niet in het wilde weg een gevel aankleden. Oog voor detail en marketing zorgen voor een gevel die aansluit bij je huisstijl en tevens passanten naar binnen lokt.
• Materiaalkeuze: Kies voor kwaliteit! Hou er rekening mee dat goedkope materialen vaak van mindere kwaliteit zijn, waardoor ze sneller gebreken gaan laten zien of bijvoorbeeld gaan verbleken in de zon. Voor klanten reflecteert dit het tekort aan aandacht dat je je winkel (en wellicht ook je klanten zelf) geeft.
•Laat zien wat je in huis hebt! Passanten moeten van buitenaf een kijkje ín de winkel kunnen nemen. Openheid is een uitnodiging! Hanteer een doorzichtigheid van 80%.
•Beveiliging: Combineer zichtbaarheid met veiligheid door het gebruik van rolhekken. Hekken die je ’s avonds naar beneden schuift, maar die het zicht niet volledig belemmeren. Tevens een ontmoedigingsbeleid voor graffitikunstenaars!
Jouw gevel is een reclamebord
•Verlichting: Je naam en de winkel moeten ook op donkere dagen opvallen. Denk goed na over hoe je je pand verlicht: enkel de naam van je zaak aan de gevel of ook de etalage verlichten of enkel sfeerverlichting?
•Gevelreclame: Je naam moet opvallen in het straatbeeld, maar mag zeker geen weggebruikers afleiden. Er zijn veel mogelijkheden in gevelreclame: reclameborden, raambelettering, lichtreclame. Belangrijk is de leesbaarheid, dus een duidelijk lettertype en een goed contrast in kleuren: de naam moet opvallen tegen de achtergrond.
•Wie ontwerpt? Sommige specifieke werken aan de voorgevel van je winkel, zoals het plaatsen van reclameborden vereisen een vergunning van de gemeente. Een architect of interieurarchitect kan je helpen in die bureaucratische wereld.
Snel toepasbare tips voor de voorgevel van je winkel
• Minder is meer: Hoe simpeler, hoe beter. Als je pui er rommelig uit ziet, lopen passanten door omdat ze verward worden door de rommel die ze visueel oppikken.
•Onderhoud en schoonheid: Veeg de stoep en ruim eventueel afval op. Zorg dat je een geschilderde gevel of ramen op tijd van een nieuwe lik verf voorziet. Zo blijft je winkel aantrekkelijk. Ook plassen voor je deur na een hevige plensbui kan je beter vermijden: zo lopen passanten met een boog om je winkel heen om geen natte voeten te krijgen (en ben je ze dus kwijt).
No Nonsense Design voor gevelontwerp en meer
Met deze tips kun je zelf aan de slag, hoewel een goed gevelontwerp meer voeten in aarde heeft. Daar komt No Nonsense Design om de hoek kijken: gespecialiseerd in visual design. Wij maken uw winkelpui zichtbaar voor de passant en van een potentiële een betalende klant!
Comments are closed.