Als jij doorheen al je Facebook, Instagram of LinkedIn newsfeeds gaat zie je dan vooral heel veel tekst? Of afbeeldingen en foto’s waar geen rode draad doorheen loopt? Dan is het dringend tijd om werk te maken van een herkenbare visuele stijl op al je sociale media kanalen. Op die manier verhoog je het engagement van je volgers en kan je je merk online laten beleven. Ik schreef enkele tips uit met simpele designprincipes die je op weg helpen om van je volgers fans te maken.
#1 Plaatsing van je logo
De eerste tip is de meest eenvoudige, maar toch zie ik het nog te weinig: het plaatsen van je logo op de visual of foto die je gebruikt. Ga hier ook niet té wild in gaan, het moet niet op élke foto, maar doe het met regelmaat. Leg eerst een minimum grootte van je logo vast en gebruik het consistent op je afbeeldingen op sociale media. Je logo mag de afbeelding of het design niet overheersen, maar het moet wel nog herkenbaar en leesbaar blijven. Hou de plaatsing van je logo overal gelijk, vaak wordt het rechtsonder geplaatst.
#2 Kleurenpalet
Eén van de belangrijkste elementen in het bekomen van een herkenbare visuele stijl, is het gebruiken van een kleurenpalet. Niet alleen in je logo en huisstijl, maar ook in de foto’s. Die consistentie helpt je publiek om je merk telkens opnieuw te herkennen.
Het is niet haalbaar voor iedere ondernemer om voor elke foto een heuse fotoshoot te organiseren, maar er bestaan ook stockfoto’s (en photoshop waar je kleuren kan bewerken). Gebruik dan je eigen huisstijlkleuren, zodat mensen die ook gaan associeren met je merk.
Ben je niet zo handig in Photoshop of heb je er zelf niet de inspiratie voor, dan kunnen wij je helpen met het uitkiezen van geschikte stockfoto’s en bewerken we de kleuren naar je eigen palet. Vraag naar onze pakketten.
#3: Lettertype
Veel ondernemers gebruiken op sociale media graag een afbeelding met een tekst er over, voor quotes bijvoorbeeld. Maar net zoals je kleurenpalet moet ook je gebruik in lettertypes consistent zijn. Maak het niet te gek, een tweetal lettertypes is vaak al genoeg, anders gaat de boodschap van je bericht mogelijk verloren.
#4: Lay-out of sjablonen
Ik heb het al gehad over het belang van een consistent gebruik van lettertypes en kleurenpalet in je communicatie op sociale media. Een praktische en snelle manier (want we zijn drukbezette ondernemers) is het gebruiken van een sjabloon of een template. Je kan er een paar (laten) ontwerpen, die je dan zelf invult naargelang de inspiratie. Als je publiek dan het vertrouwde ontwerp ziet, zullen ze ook sneller jouw merk er in herkennen. Laat een sjablonen pakket ontwerpen om snel aan de slag te kunnen met je visuele content! Bekijk het pakket.
#5: Productplaatsing
Als je de tips die hier bovenstaan niet gebruikt, zoals het gebruik van huisstijlkleuren en -lettertypes, wordt het een stuk moeilijker om je merk te laten beleven op sociale media. Maar… je kan natuurlijk nog creatiever uit te bocht komen door je te focussen op je logo of je product.
Toon de hele beleving rond je product of dienstverlening door een passende setting te gebruiken. Dit zal je doelpubliek zeker raken.
#5: Kies unieke foto’s
Ga op zoek naar foto’s die de persoonlijkheid van je merk weerspiegelen. Gebruik een consistent thema doorheen je foto’s, of je ze nu gebruikt als foto op zich, als achtergrond of in een banner.
#6: Foto filters
Om foto’s meer herkenbaar te maken in je newsfeed, is een filter gebruiken een goed idee. Filters geven je foto’s een bepaalde look en feel. Weeg eerst af welke filter het beste aansluit bij de look en feel van je merk, en blijf dezelfde filter dan ook gebruiken om herkenbaar te blijven bij je publiek. Is jou merk zonnig en helder, cool en urban of kleurrijk en fris?
Een effectieve designstrategie draagt bij aan de beleving van je merk op sociale media. Hoe jou inhoud er uitziet, is hoe je netwerk je gaat percipiëren. Zorg er dus voor dat je een duidelijke herkenbare visuele stijl hebt, zodat klanten je (her)kennen. Want wat we kennen, vertrouwen we.
Hoe zit dat met jouw merk? Is jouw merk ook online herkenbaar bij je publiek? En hoe zorg jij ervoor dat je merk herkenbaar blijft op je Facebook, Instagram en LinkedIn posts?
Kan je professionele hulp gebruiken bij het opzetten van een designstrategie op sociale media, bekijken dan onze social media pakket, dan zoeken we samen uit hoe we jouw merk sterker online kunnen laten beleven!
Comments are closed.