Iedereen ziet het weleens gebeuren. Je checkt je Facebook, LinkedIn of Instagram en scrolt een beetje door de statusupdates. Opeens blijf je hangen. Je ziet een beeld en bent er meteen door gevangen. Je leest de bijgaande post, geeft je eigen mening in de comments en klikt door naar de profielpagina. Een sterke visuele content op social media is belangrijker dan ooit, zeker voor jouw onderneming. Als je de mensen echt wilt vangen, dan heb je pakkende foto’s en visuals nodig. Zo zorg je voor conversie in de vorm van een reactie, een like of een klik naar je website. Wil je weten hoe je dat als ondernemer aanpakt? Volg dan deze 5 tips.
1: Maak visuele content onderdeel van je strategie
Ga nog even terug naar de bovenstaande geschetste situatie. Beelden houden mensen vast op social media. Dat betekent natuurlijk ook dat het beeld zorgvuldig gekozen moet zijn. Zomaar een plaatje pakken en achteloos bewerken zal vaak niet voldoende zijn. Steek er dus tijd en moeite in om een sterke visuele content te creëren die perfect binnen je marketingstrategie past. De vragen die je jezelf moet stellen zijn de volgende:
– Wie is je doelgroep?
– Welk verhaal wil je vertellen?
– Wat wil je dat je volgers ermee doen?
Als de visuele content op social media erop gericht is om voor conversie te zorgen, neem dan de tijd om het te optimaliseren. Bedenk dat het een onderdeel van je marketingstrategie is en dat je het ook zo moet benaderen. Plaats regelmatig ook een duidelijke call-to-action in de begeleidende post.
2: Zorg voor herkenbaarheid van je onderneming
Hoewel er veel veranderd is met de ontwikkeling van online ondernemen en de opkomst van social media, zijn bepaalde dingen ook gelijk gebleven. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de identiteit van je bedrijf goed te uiten. Welk verhaal jouw onderneming wil brengen en hoe die gezien moet worden moet duidelijk op te maken zijn uit de huisstijl op je social media kanalen. Gebruik altijd je huisstijl(elementen) in alle social mediaberichten die je plaatst. Zo zien je volgers direct dat jij het bent. Natuurlijk is je logo dan belangrijk, maar durf ook veel verder te denken.
3: Zorg voor eenheid in je visual content
Niet alleen is herkenbaarheid doorslaggevend om je volgers te laten weten dat jij het bent. Het is ook een manier om een duidelijke lijn neer te zetten, een plaatje over jouw onderneming dat ‘klopt’. Zo zorg je pas echt voor een sterke visual branding. Dat betekent dus (onder andere) dat je een vast kleurenpalet gebruikt, lettertype(s) en een eenduidige look-and-feel. Het zijn dezelfde grafische elementen die je bijvoorbeeld op je visitekaartje, je briefhoofd en je website hebt gebruikt. Denk goed na over kleurgebruik want dat heeft veel impact op de perceptie van je potentiële klant. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, daarover kan je hier meer lezen.
Voor Aendekerk Immo creëerden we een pakket aan praktische templates, die ze vlot kunnen inzetten in hun communicatiestrategie.
4: Vaste templates of sjablonen gebruiken
Zoals je al hebt kunnen zien is herkenbaarheid van je merk en je identiteit essentieel in je marketingstrategie. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je volgers kwijt speelt, of dat er helemaal niets gebeurt met je posts: weinig likes, bijna geen reacties en al helemaal geen kliks naar je website. Natuurlijk wist je dat al, maar jouw grootste probleem is eigenlijk gebrek aan tijd! Voor elke post een leuke afbeelding zoeken, het in je huisstijl gieten en een leuk design verzinnen… is niet altijd haalbaar (en laat consistentie nu net belangrijk zijn op social media).
Maak het jezelf daarom wat makkelijker door met vaste templates of sjablonen te gaan werken. Je hebt dan altijd een herkenbare basis waarop je je content kunt bouwen. Wil je het echt goed doen op social media? Kies dan voor sjablonen die professioneel zijn ontwerpen. Apps zoals Canva maken het snel en simpel, maar daardoor is het wel heel algemeen en niet afgestemd op jouw onderneming en behoeftes. (Om maar niet te spreken over jouw huisstijl die in zo’n app wordt herleid naar een kleur en een logo *zucht*). Beter is om een reeks eigen sjabloon te laten opmaken. Een sjabloon dat 100% origineel is en speciaal voor jouw merk is ontwikkeld. Met een expertise binnen visual branding, kunnen wij je daar perfect me helpen! Hoe we dat aanpakken, en enkele leuke voorbeelden, kan je hier zien.
5: Werk met professionele foto’s
Je beelden op social media draaien natuurlijk niet alleen maar om die templates of sjablonen. De visuele storytelling zal ook in grote mate om goede fotografie draaien. Het is altijd een optie om zelf aan de slag te gaan met de foto’s. Je weet immers als geen ander wat past bij jouw onderneming. Toch is het aan te raden om met een professional te werken. Juist omdat die met originele en goed doordachte ideeën kan komen op basis van ervaring. Al kan dit natuurlijk wel een flink kostenplaatje met zich meebrengen. Auteursrechtenvrije foto’s zijn dan een optie. Die vind je hier:
- Pixabay
- Pexels
- Visual Hunt
- Gratisography (eigenaardig en opvallend)
- Stocksnap
- Splitshire
- Jeshoots
- Rawpixel
- Foodiesfeed (gratis foto’s met voedsel)
Voor de foto’s op die websites moet je niet betalen, je mag ze vaak zelfs voor commerciële doeleinden gebruiken. Maar… ze zijn natuurlijk gratis voor iedereen, dat wil zeggen dat je concurrent misschien dezelfde foto’s gaat gebruiken, erg origineel ben je dan niet meer. (Tip: Bekijk altijd eerst de licentie: zijn de aangeboden foto’s ook rechtenvrij voor commerciële doeleinden? Of ben je misschien verplicht de fotograaf te vermelden?)
Een sterke visuele content doorheen al je sociale media kanalen
Voor wie meer wil halen uit zijn content op social media is het belangrijk om een aantal hoofdpunten altijd in gedachten te houden. In de eerste plaats draait alles om herkenbaarheid. Heb je dit voor elkaar, dan heb je de aandacht van je volgers alvast te pakken. Zorg dan voor eenheid door sjablonen te gebruiken, om consistent aanwezig te kunnen zijn op social media, ondanks je gebrek aan tijd. Kies altijd voor professionaliteit. Dat geldt niet alleen voor de sjablonen, maar ook voor de foto’s en video’s die je gebruikt. Op die manier boek je maximaal resultaat met je (visuele) marketingstrategie. Bekijk nu het social media pakket!
Comments are closed.