Winkelruimten beïnvloeden ons humeur op vele manieren. Ontdek hier hoe je je klant goed doet voelen, waardoor ze meer gaan uitgeven in uw winkel.
1. het butt-brush effect
Als koopwaar wordt gepresenteerd op zodanige wijze dat de klant voortdurend botst of in in aanraking komt met andere klanten,wordt het minder verkocht. Vooral vrouwen, maar ook mannen, houden hier niet van . Paco Underhill beschrijft dit fenomeen als het butt-brush effect. Om ergernis van de klant te vermijden, kan je er dus beter voor zorgen dat je koopwaar correct is geplaatst, met voldoende plaats voor de shopper om koopwaar te bekijken en andere shoppers te passeren.
2. De paskamer
De kleinste plek op de winkelvloer is ook de plek die de grootste bijdrage levert aan uw omzet: de paskamer. Immers, hier valt de beslissing of men een kledingstuk koopt of niet. Thans wordt dit onderdeel in veel winkels genegeerd. We kennen allemaal dat kleine pashokje met plukken stof in de hoeken en maar 1 haakje om alles op te hangen… Als hommage aan uw klant is dit uw kans om aan de meest elementaire normen te voldoen! Voorzie een voldoende aantal paskamers van redelijke grootte. Belicht de klant op een flatterende manier en zorg voor de juiste accessoires: een grote spiegel, haakjes en een afsluiting die geen inkijk biedt. Kortom zorg dat je klant met een goed humeur weer buitenstaat om de verkoop te bevorderen.
3. Zitplaats
Winkelen is vaak een sociale activiteit. Mensen winkelen met echtgenoten, vrienden of familieleden. Maar wat veel retailers vergeten is dat deze winkelpartners zich soms even afzijdig willen houden. Plaats daarom een rustzone met zitgelegenheid, zodat ook zij op hun gemak kunnen zijn. Als winkelpartners een plek hebben om te zitten, zullen ze niet klagen en blijft men langer in de winkel.
4. Aanschuiven
Lang aanschuiven aan de kassa is niet bevorderlijk voor de verkoop. Maar er zijn enkele trucs om het aanschuiven aangenamer te maken. De kunst van afleiding is zeer krachtig: de aanschuivers zullen aan niets anders meer denken als je ze bezighoudt. In supermarkten wordt daarom de aandacht getrokken naar de rekken aan de kassa met snoep, kauwgom en aanstekers. Dit bevordert bovendien impulsaankopen. Trek dus de aandacht op iets anders dan het lange wachten, maar zorg in de eerste plaats voor genoeg kassa’s!
5. Looppad
Maak een logische weg doorheen uw winkel die je klant als het ware leidt, zodat hij alles kan bekijken. Vooral het rechtse gedeelte vanaf het binnenkomen is hierbij belangrijk. Onderbreek hier de routing zeker niet met een kassa of paskamers. Deze zijn pas nuttig als men de koopwaar heeft kunnen bekijken! Zorg voor zuigkracht naar het achterste gedeelte van uw winkel, maar vertraag de klant ook hier en daar zodat hij niet te snel weer buitenkomt. Het doel is hier de klant zo lang mogelijk binnen te houden, want hoe langer hij in de winkel blijft, hoe groter de kans dat hij koopt.
Comments are closed.